vier-geopende-pizzadozen

Wist jij dit al over eten? De 7 leukste foodfacts uitgelicht!

Eerder heb je kunnen lezen dat – als het op eten aankomt – we onszelf graag voor de gek houden. Zo zouden voorwerpen die om het eten heen zitten onze smaakervaring beïnvloeden. Pizza die mooi gepresenteerd is op een bord zou bijvoorbeeld al lekkerder smaken dan pizza uit de doos. Wist je ook dat je minder eet zodra je een spiegel voor je hebt? Of dat je juist meer eet als het gerecht als ‘gezond’ gezien wordt? Lees hier deze en nog veel meer leuke, verrassende foodfacts!

1. Je denkt te weten hoeveel je kunt eten, maar je ogen houden je voor de gek.

We zijn geneigd om te denken dat de hoeveelheid die we eten een resultaat is van hoe hongerig we zijn. Dat speelt zeker een rol, maar dat is niet de enige oorzaak. We worden ook beïnvloed door de grootte van de borden, het bestek dat je erbij geserveerd krijgt, verpakkingen, enzovoort.

indiaas-eten-op-wit-bord-met-gouden-rand

Deelnemers van een onderzoek aten uit een kom soep die stiekem vanonder de tafel bijgevuld werd (Wansink et al., 2005). Anderen kregen ook meer soep, maar dan op de normale manier. En je raadt het al: de groep die op een ‘wonderbaarlijke’ manier steeds bijgevuld werd, had bijna twee keer zoveel op maar was niet minder hongerig en zat ook niet voller. Kortom: onze magen geven alleen een grove schatting van hoeveel we gegeten hebben. Hierdoor vertrouwen we eerder op wat we zien, maar onze ogen zijn natuurlijk makkelijk voor de gek te houden.

2. Smaak verdwijnt langzaam naarmate je ouder wordt.

Hoe ouder je wordt, hoe minder je smaak wordt. Een onderzoek toont aan dat het vermogen om zout te herkennen het zwaarst werd aangetast. Ook was het moeilijk om ‘umami’ te proeven, wat – naast zoet, zuur, zout en bitter – een van de fundamentele smaken is (Mojet et al., 2001). Ouderen zouden zelfs tussen de twee en negen keer zoveel zout nodig hebben om dezelfde smaak te ervaren als jongere mensen.

vier-geopende-pizzadozen

Hoe dit komt? Deels doordat ouderen minder smaakpapillen hebben, maar vooral doordat het reukvermogen verzwakt met de leeftijd. We proeven veel van ons voedsel met onze neus, dus wanneer de neus niet goed werkt, gaat de smaakbeleving ook verloren. Geniet dus nog maar even goed van je pizza! 😉 

3. Spiegels zorgen ervoor dat ongezond eten minder smakelijk is.

Mensen kiezen vaak voor ongezonder voedsel, omdat ze denken dat het lekkerder is. Een onderzoek toont aan dat de aanwezigheid van een spiegel tijdens het eten de smaakbeleving van ongezond voedsel vermindert, waardoor je er ook direct minder van wilt eten.

 “Een blik in de spiegel vertelt mensen meer dan alleen maar over hun fysieke  verschijning. Het stelt hen in staat om zichzelf objectief te bekijken en helpt hen om  zichzelf en hun gedrag te beoordelen op eenzelfde manier als dat ze oordelen over  anderen.”

Ata Jami, University of Central Florida

4. Als het gezond is, dan eet je meer.

Wanneer mensen hetzelfde te eten krijgen en één gerecht wordt ‘gezonder’ genoemd, dan eten ze daar 35% meer van dan van de gerechten die als ‘ongezond’ worden beschouwd (Provencher et al., 2009). Pas op: je kunt dus hiermee ook gemakkelijk voor de gek gehouden worden! Vertrouw daarom altijd op jezelf en neem niet zomaar iets aan.

salade-gezond

5. Het tijdstip waarop je eet, heeft effect op hoe iets smaakt.

Stel: je eet een wortel om zes uur ’s ochtends. Dan smaakt deze anders dan wanneer het gemengd is met andere groenten en vlees en je dit gerecht eet op een ‘normaal’ tijdstip van de dag, toch? Ja, want een studie wijst uit dat de manier waarop eten wordt gegeten meer invloed heeft op ons dan we in eerste instantie denken. Denk hierbij aan het tijdstip van de dag, wie er bij ons is en waar we ons bevinden.

6. Gezond eten verbetert je humeur.

Het schijnt dat mensen die meer groente en fruit eten, in het algemeen meer tevreden zijn met hun leven en gelukkiger zijn. Het laatste onderzoek toont aan dat als je op de ene dag groente en fruit eet, je humeur de volgende dag echt kan verbeteren (White et al., 2013). Dit is gebaseerd op het idee dat micronutriënten, zoals vitamines, in groente en fruit kunnen helpen bij het verbeteren van depressieve stemmingen. (Micronutriënten zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden in onze voeding voorkomen.)

gezond-eten-gezellig-2

7. Een slecht humeur zorgt ervoor dat je ongezonder eet.

Emotie-eten is het idee dat emoties invloed hebben op hoe en wat we eten. In experimenten kwam naar voren dat wanneer mensen een slecht humeur hebben, ze eerder naar snacks grijpen met veel suiker en ongezonde vetten dan naar een ‘normale’ maaltijd. Ook eten ze dan minder groenten.

Denk je nu dat als je in een goede bui bent, je automatisch ook gezond eet? Helaas, andersom werkt het niet zo. Je zou wel in het algemeen meer eten als je vrolijk bent, maar je hebt niet zo zeer behoefte aan specifieke voedingsmiddelen.

hamburgers-tip-de-blogger

Wist je ook dat …

… rituelen ervoor zorgen dat je eten beter smaakt? Als je erover nadenkt, dan smaakten die stroopwafels die je at na schooltijd (op dezelfde bank, naast de kat) inderdaad altijd nog lekkerder. En volgens dit onderzoek is dat niet zo gek!

… de sterkte van de geur van een gerecht voor 80% de smaak aangeeft? Onbewust wist je dit natuurlijk al, want ruik je ook altijd eerst ergens aan voordat je iets onbekends eet? Juist. Dr. Stephen D. Roper, een neurobioloog aan de Colorado State University, heeft dit verder uitgezocht.

 “Zonder geur zou je nooit de smaak van een garnaal weten.”

Dr. Stephen D. Roper, Colorado State University

… weinig slaap ervoor zorgt dat je behoefte hebt aan ongezond, vet voedsel? Ja, dat je wilt snacken na een nachtje doorhalen is dus ook wetenschappelijk bewezen. Het ligt dus niet aan jou als je trek hebt in een sappige hamburger na het stappen! 😉

Aukeline author

In Flevoland liggen mijn wortels, maar Utrecht heeft mijn hart gestolen. Verder is gezond én lekker eten voor mij de ultieme combinatie en houd ik van sushi, sporten, winkelen en schrijven. Als ik vakantie heb, lig ik het liefst te relaxen in een tropisch oord.

Comments