exota-limonade

Foodtrends komen en gaan: verdwenen merken en trends

Elke dag verschijnen er nieuwe producten in de supermarkt: van IJslandse yoghurt tot aardbeien die smaken naar ananas. Wist je dat Nederland koploper is in Europa op het gebied van het aantal productintroducties van levensmiddelen? Tussen de 1500 en 2000 nieuwe producten verschijnen er jaarlijks in de supermarkt. Zeven van de 10 productintroducties verdwijnen ook weer stilletjes uit de schappen.

ananas-aardbei-2

Bron: Culy

Trends

Veel productintroducties zijn onderhevig aan trends, zoals bijvoorbeeld een gezonde leefstijl. Kijk maar eens naar de prijswinnaars van het Wheel of Retail – de verkiezing van het beste, nieuwe product in de supermarkt. De winnaar van dit jaar was Spa Touch Of, gezonde watertjes met een fruitsmaakje. En de winnaar van 2015? De hele ovenrange van Kwekkeboom, omdat een kroketje uit de oven een gezonder imago lijkt te hebben dan die uit de frituur. (Bekijk trouwens ook eens de top 20 meest bestelde snacks van Thuisbezorgd.nl, elk jaar wordt dit overzicht geüpdatet. Een aanrader!)

kwekkeboomoven5

Bron: Chickslovefood

Gezond zal het nog wel een poosje goed blijven doen, maar de lighttrend lijkt echt wel voorbij te zijn. Light Pringles bevatten echt niet veel minder calorieën dan gewone chips, en ook de light chocolademousse laten we massaal in de schappen staan. Liever een beetje van ‘the real deal’, of anders niets!

Of wat dacht je van de Magnum Light? Terecht geflopt. Je eet een Magnum of je eet ‘m niet!

Imagoschade

Soms verdwijnt een merk uit de schappen, omdat de opgelopen imagoschade zo groot is, dat er geen reclame meer tegen bestand is. Doordat een consumentenprogramma aantoont dat de verpakking niet veilig is (zoals de ontploffende limonadeflessen van Exota), maar soms ook door eenvoudige, stomme pech. Denk maar eens aan de oudejaarsconference uit 1989 waarin Youp van ’t Heck eigenhandig het alcoholvrije biermerk Buckler om zeep hielp …

Ook de eens zo populaire Bacardi Breezer verloor snel aan populariteit toen termen als ‘breezerseks’ en ‘breezersletje’ hun intrede deden in de Nederlandse taal. Breezer is nog wel verkrijgbaar, maar in slechts een paar smaken en verstopt achter de Radlers …

Een nieuwe naam

Door globalisering verdwenen sommige merken niet van de markt, maar kregen ze een nieuwe naam. Zodat de Unilevers van deze wereld de marketingcampagnes beter op elkaar kunnen afstemmen. Zo veranderde Smith’s Chips in Lay’s en – iets langer geleden – Raider in Twix.

raider

Bron: AD.nl

Maar soms wordt aan een product ook een nieuwe naam gegeven om de eerdere – mislukte – lancering te vergeten. Neem bijvoorbeeld Jillz, het ‘vrouwen’-ciderdrankje van Heineken. Een jaar eerder kwam het drankje al op de markt, toen onder de naam Charli. Consumentenonderzoek wees echter uit dat die naam niet goed aansloeg onder de doelgroep. Exit Charli, welkom Jillz!

Schoenmaker blijf bij je leest …

Om de verkoopcijfers op te krikken, proberen ook de grote merken weleens wat nieuws uit. Zo kwam Pepsi met een transparante versie, Pepsi Crystal, en een knalblauwe variant, Pepsi Blue. Beide bleken – ondanks de grootste campagnes – niet echt aan te slaan. Hetzelfde gebeurde met de 7UP Ice Cola, ook een transparante colavariant.

Pepsi_Blue

Bron: 11colesya

Nog zo’n gevalletje van ‘schoenmaker blijf bij je leest’ is de groene ketchup van Heinz. Leuk bedacht, zag er bijzonder uit, maar niemand wilde het kopen. Ketchup is rood. Punt.

groene-ketchup

Bron: HP de Tijd

Terug van weggeweest

Soms keren merken ook weer terug. Omdat het publiek het graag wil (Taco Winner), of omdat een aantal jonge ondernemers wel brood zien in retro (Exota).

Populair ijs uit de jaren ‘90 was de Winner Taco, althans die populariteit bleek later. Want toen eind jaren ‘90 dit ijsje door Ola uit de handel werd gehaald, zijn er zelfs petities op internet verschenen (Hyves, rond 2006) om dit ijsje weer terug te krijgen. En Ola heeft geluisterd, want in 2014 is de Winner Taco weer in het assortiment opgenomen!

Ondanks de imagoschade die Exota-limonade opliep in de jaren ’70, durfde een aantal jonge ondernemers het aan dit drankje afgelopen jaar opnieuw op de markt te brengen. En het lijkt er op dat de mooie retro beugelflessen met pure limonade (gewoon met suiker) een succes zijn.

exota-limonade

Bron: Quotenet

Retro is sowieso heel erg cool. Reden waarom Pepsi binnenkort Pepsi Crystal weer op de markt gaat brengen. Als marketingstunt was begin dit jaar ook de Raider weer even kort verkrijgbaar in België. De Twix dus, met een retro jasje!

Senseohype

Toen de Senseo op de markt kwam en ongekend populair bleek te zijn, haakten productontwikkelaars al snel op de trend in. Want als je koffie in een pad kunt stoppen, dan moet dat toch ook kunnen met bijvoorbeeld thee? Of chocolademelk?

Enter de T-pad, waarvoor je ook nog eens een speciale T-padhouder moest aanschaffen.

Gelukkig kreeg de consument ook wel in de gaten dat dit wel een hele dure manier van thee zetten was. En of het nou zoveel makkelijker ging?

chocomel-hot-capsule

Bron: Evmi.nl

Ook Chocomel Hot – de chocomelpads voor de Senseo – overleefde de hype niet. Hoeveel mensen zullen nog zo’n speciale chocomel- of T-padhouder in de la hebben liggen?

Toevoegingen

Je kunt natuurlijk aan een bestaand product ook iets toevoegen. Bij voorkeur iets met gezondheidsclaims en allerlei bijzondere eigenschappen. ‘Slaap lekker’ van Friesche Vlag was zo’n product. Melk met een fantastisch effect op de nachtrust. Wetenschappelijk bewezen, aldus Friesche Vlag. Onderzoekers van de Universiteit Wageningen deden onderzoek onder 200 slechte slapers en wat bleek? ‘Slaap lekker’ werkte net zo goed (of slecht) als gewone melk.  Exit ‘Slaap Lekker’!

Hetzelfde geldt voor Optimel Control, een drankje dat de eetlust zou verminderen. Het werd groots geïntroduceerd en enige tijd kon de productie zelfs niet aan de vraag ernaar voldoen. Het vertrek uit de supermarkt gebeurde echter met stille trom. Zo groot zou die vraag dus ook wel niet geweest zijn.

Persoonlijk gemis

Maar het ergste is het wanneer juist die producten, die je altijd blind in je karretje gooide en al jaren kocht, opeens – zonder waarschuwing – niet meer worden verkocht.

Zo droom ik nog regelmatig van de ‘nootgevallen’ van Duyvis, heerlijke nootjes in een jasje van fijngemalen nootjes. Of de Pringles Wasabi, zoooo lekker pittig! De Unox Knaks gevuld met kaas, de walnoten-pindakaas van AH en ja, ook de Bacardi Breezer watermeloen. Het zullen helaas wel zoete (en hartige) herinneringen blijven.

nootgevallen

Bron: Geheugen van Nederland

Welk favorieten product van jou is er uit de schappen verdwenen? Laat het me weten, gedeelde smart is halve smart!

Anne-Marie / My Happy Kitchen

Dit artikel is geschreven door gastblogger Anne-Marie van foodblog My Happy Kitchen. Hierop deelt ze haar passie voor koken en eten. Je vindt er lekkere recepten, handige tips en reviews van restaurants en producten uit de supermarkt. Ze is dol op alles wat nieuw is en tegelijkertijd gefascineerd door de geschiedenis van ons eten. Haar kookstijl? Zoveel mogelijk zonder pakjes en zakjes, maar altijd mét room, boter, suiker en kaas! Gezond eten is voor haar gevarieerd eten, en dat kan volgens haar ook zonder pizzabodem van bloemkool of tarwegrasshakes. 

Gastblogger author

Ben jij een echte foodie en lijkt het je ook leuk om een gastartikel voor ons te schrijven? Neem dan contact met ons op.

Comments