oriental-express-1-header

Interview: Kadir van Oriental Express

Kadir van Oriental Express in Hilversum staat – net als de vorige restauranteigenaren die we geïnterviewd hebben – met zijn restaurant in onze lijst van best beoordeelde bezorgrestaurants van de maand. Een hele prestatie, zeker voor iemand die pas een jaar geleden begonnen is! Waar heeft hij dit succes aan te danken? Lees hier snel het verhaal achter de lekkere sushi’s van Oriental Express!

oriental-express-1

Restaurant

1. Bent u de enige eigenaar of runt u de zaak nog met iemand samen?

‘Ik ben de enige eigenaar.’

2. Wanneer is uw restaurant gestart?

‘We zijn gestart op 1 juni 2015, dus dat is nu een jaar en maand geleden.’

3. Dat is nog vrij jong. Zijn er sindsdien al uitbreidingen/verhuizingen/naamsveranderingen geweest?

‘Nee, geen verhuizingen of zo, maar we zijn wel bezig met wat nieuwere gerechten. We worden steeds beter, nieuwere apparatuur en dat soort dingen. Een verbouwing in de zaak bijvoorbeeld. Aan de voorkant van de winkel. Ik heb eigenlijk best een mooie winkel, met een open keuken. De scheiding tussen open keuken en winkel wordt steeds duidelijker. Eerst was het één geheel bijna.’

4. Hoe bent u op het idee gekomen om een restaurant te beginnen?

‘Ik werk al sinds mijn achttiende, zeventiende of zo, in de horeca. Verschillende horecagelegenheden, zoals restaurants en afhaalzaakjes, voornamelijk restaurants, verschillende keukens ook. Studeren, vond ik – ik heb wel gestudeerd, hoor – maar ik vond het nooit echt wat voor mij. Toen was er hier in Hilversum een soortgelijke concurrent, en toen dacht ik: ik ga gewoon beginnen, dit is mijn kans. En dat heeft goed uitgepakt, tot de dag van vandaag.’

5. Ik hoor vaak dat horeca in de familie zit. Is dit bij u ook zo?  

‘Nee, helemaal niet. Absoluut niet. Iedereen in mijn familie werkt voor een baas, of studeert nog. Mijn opa wel, die is altijd ondernemer geweest – misschien lijk ik een beetje op hem.’

oriental-express-5

6. Wat is het unieke aan uw restaurant?

‘Nou, wat het unieke is, dat proef je ook aan onze gerechten: wij doen alles vers, van top tot teen, niks is voorbereid. We maken elke dag onze mise-en-place (voorbereidende werkzaamheden in de horeca, red.) opnieuw. Dat is onze stijl, en dat waarderen de mensen ook. We hebben een open keuken, dus je kunt gewoon zien hoe de sushi’s worden gerold en hoe de teppanyaki’s gemaakt worden. Alles is vers en schoon, dus ik denk dat dat het unieke is. We willen niet op onze concurrenten lijken.’

7. Wat is het leukste aan het runnen van een restaurant?

‘Dat je ziet, dat als je iets doet, input, output: je stopt ergens iets in en het komt er aan de andere kant uit. En als dat een positieve werking heeft, dat vind ik het leukst. Ik doe bijvoorbeeld sinds kort veel met Facebook en van die betaalde advertenties. Dan promoot ik bijvoorbeeld een box die ik heb, en als ik dan zie dat ik de volgende dag zeven of acht van die dingen verkoop, dan denk ik: kijk, hier doe ik het voor. En dat is denk ik het leukste van ondernemen: je stopt ergens iets in en er komt van de andere kant iets uit. En ook hoe jij het wilt. Dat is het mooiste eraan.’

8. Leuk om te horen dat u ook nog commercieel ingesteld bent. 

‘Ja, ik heb marketing gedaan, dus daarom, denk ik.’

9. Ja precies, dat hoor ik. Heeft u nog andere vestigingen van uw restaurant?

‘Nee, op dit moment niet. Hilversum is mijn start, mijn eerste winkel, maar we zijn wel van plan om in de toekomst een tweede of derde vestiging te openen.’

oriental-express-2

10. Heeft u tips voor mensen die een restaurant willen beginnen?

‘Ik heb heel veel tips eigenlijk. Je moet doorzettingsvermogen hebben: het komt niet allemaal aanwaaien, je moet er keihard voor werken. Je bent zeven dagen in de week aan het werk, ook al ben je een of twee dagen in de week dicht. Het werk gaat gewoon door, is het niet in de zaak, dan is het wel buiten de zaak, met klanten of administratie, dat soort dingen. Dus je hebt echt doorzettingsvermogen nodig, discipline en verstand van wat je aan het doen bent. Je moet echt achter je bedrijf of product staan. Je bent natuurlijk een amateur in het begin, maar doe niet alsof je een amateur bent. Dat is denk ik mijn grootste advies.

11. Kunt u dat laatste misschien nog wat meer toelichten?

‘Alles is nieuw voor je: leveranciers, concurrenten …, alles. Als jij als groentje begint, je komt net om de hoek kijken, als je je zo ook gaat opstellen, dan lopen die mensen over je heen. En als jij laat zien dat je niet van gisteren bent, dat je duidelijk bent en dat je verstand hebt van de zaak en wat je aan het doen bent, dan kom je op één lijn. Dat is wat makkelijker zakendoen, voor jezelf en voor de tegenpartij.’

Gerechten

12. Wat is jullie meest bestelde/populairste gerecht?

‘Dat is onze warme sushi, de crispy salmon roll. Wij waren als eerste in Hilversum met die rol. Die rol heeft mijn chef-kok bedacht, Jaimy Renes, dat is gewoon een Nederlandse jongen uit Soest. Je zou het haast niet zeggen, maar hij zit al tien jaar in het vak. En hij doet het heel goed, hij is supersnel en hij heeft ooit een rol bedacht een paar jaar geleden. Hij lust zelf niet alle sushi, dus dan is het natuurlijk moeilijk om sushi te maken. Toen dacht hij: waarom ga ik niet zelf iets bedenken, wat iedereen wel zou lusten. En toen heeft hij iets bedacht met kip erin, crispy chicken met een sausje eroverheen, sesamzaadjes, kort gefrituurd, zodat het een krokant jasje heeft. En toen heeft hij er ook zalm van gemaakt, en dat is nog harder gaan lopen dan kip. Dus dat is onze best verkochte rol.’

oriental-express-3

13. Het klinkt erg goed! Ik hou zelf ook veel van sushi. Welk gerecht móet je een keer geproefd hebben? Wat raadt u zelf aan?

‘De crispy of onze Oriental roll, of natuurlijk van de teppanyaki zou ik de ossenhaas proberen met zwarte peper, lekker pittig.’

Klanten

14. Jullie hebben op dit moment een beoordeling van gemiddeld 4,5 ster. Hoe komen jullie aan al die goede reviews?

‘Zoals ik u zei, wij doen echt alles vers. En als wij een slechte recensie krijgen, dan is dat meestal over de bezorgtijd. Dat kun je aan twee dingen wijten: of je hebt de drukte niet goed ingeschat qua personeel, dat het te druk is en je maar één of twee bezorgers hebt op een doordeweekse dag.’

‘Wij maken alles vers: of het ligt aan de bezorgers, of het ligt aan ons. Als je alles vers maakt, dan gaat het altijd ten koste van de bezorgtijd. Als je één rol maakt en het is al kant en klaar, dan hoef je ‘m alleen maar te snijden en in een pakje te doen – hup, weg, deur uit. Binnen vijf à tien minuten kun je dan eten. Dat wil ik dus niet. Wij maken alles vers en het maken duurt sowieso langer dan alle andere concurrenten. Dat is dan ook de reden dat we een slechte recensie krijgen, en dat is ook de reden dat wij heel veel goede recensies krijgen. Want veel mensen hebben er ook begrip voor.’

15. Hoe proberen jullie slechte reviews goed te maken, of om te buigen naar iets positiefs?

‘Elke klant zie ik als persoon, niet als nummer of wat dan ook. Dus als ze zelf kiezen voor een anonieme recensie, dan bel ik jullie op natuurlijk en vraag ik of jullie feedback willen geven, of wat anders. Meestal komt er dan niks uit, dan willen ze niet meewerken. Maar als ze hun naam erbij zetten, dan bel ik hen zelf en maak ik het goed. Ik stel eerst voor wat ik wil, en als ze dat niet goed vinden, dan vraag ik hen om een oplossing. En meestal, negen van de tien keer, willen ze hun geld terug, maar dat is niet goed voor de business. Dus meestal stel ik dan voor dat ze de volgende dag, of dezelfde dag nog, hetzelfde gerecht nog een keer krijgen. Maar dan op een juiste manier. Er zijn verschillende manieren, het gaat niet altijd op dezelfde manier. Tot nu toe heb ik maar twee keer geld moeten terugstorten, dus dat valt mee.’

16. Stel: de bezorger rijdt door een nieuwbouwwijk en kan het huis van de klant niet vinden. Hij dreigt te laat te komen, waardoor de yakitori koud wordt. Wat zou u doen?

‘In de magnetron doen, nee geintje. Ik heb heel veel bezorgers meegemaakt, ik heb zelf ook bezorgd, dus ik weet hoe het werkt. Ik bied klanten gewoon opnieuw hun gerechten aan, op de juiste manier, op de juiste warmte, een andere keer. Soms eten mensen het toch, en dan zitten ze al vol, maar dan zeggen ze dat het niet zoals andere keren was. Ik zeg dan van: mevrouw, meneer, geen probleem, dan doen we het morgen of overmorgen nog een keer, dan eet u nog een keer van Oriental Express. En dat vinden ze meestal goed, dat waarderen ze ook en dan blijven ze bij je bestellen.’

‘Als je zegt dat het nu te laat is, het is 22.00 uur, sluitingstijd, het kan nu niet meer, dan raak je zulke klanten kwijt. En we zijn net startend, we zijn nog in de stijgende lijn, en dat wil ik ook zo houden. Dus ik ben heel klant- en servicegericht.’

Thuisbezorgd.nl

thuisbezorgd-bezorging

17. Sinds wanneer zijn jullie aangesloten bij Thuisbezorgd.nl?

‘1 juni 2015 ben ik begonnen met deze zaak, en volgens mij heb ik drie of vier dagen zonder Thuisbezorgd.nl gedraaid. Dus bijna vanaf de start. Ik kom uit deze cultuur, dus ik weet hoe het werkt.’

18. Wat is het drukste tijdstip waarop jullie bestellingen via Thuisbezorgd.nl ontvangen?

‘Doordeweeks begint het tussen 17.00 en 18.00 uur, heel verschillend is het. In het weekend – we zijn elke dag vanaf 12.00 uur open, behalve zondag – weten mensen ons te vinden tegenwoordig. Ze bestellen ook in de lunch, dus vanaf 12.00 uur begint het al eigenlijk.’

19. Dus elke dag is het wel druk bij jullie?

‘Ja, wat is druk? Het is niet zo dat de spits vanaf 12.00 uur begint hoor, maar het bouwt gewoon rustig op. En dat is ook lekker werken, ook met je mise-en-place, want je maakt alles vers, we zijn hier toch dagelijks aanwezig.’

20. Wat zijn de drukste besteldagen?

‘Vrijdag, zaterdag en zondag, het hele weekend. Doordeweeks tussen 17.00 en 18.00 uur, in het weekend wil iedereen op zondag om 18.00 uur eten, heel Nederland. Op zaterdag en vrijdag is het ook gewoon tussen 17.00 en 19.00 uur, dan begint de oorlog, zeg maar.’

21. Dat was het interview alweer. Bedankt! Wilt u nog iets kwijt aan uw klanten, of aan Thuisbezorgd.nl?

‘Tegen mijn klanten wil ik zeggen: blijf bestellen! Ik ben echt blij dat ik zo’n stickertje op het raam heb, echt waar. Ik heb jullie sticker van best beoordeelde bezorgrestaurant van 2015 aan mijn voorruit hangen en mijn kok heeft beloofd om het hele raam vol te krijgen, dus misschien volgende maand weer.’

22. U bent dus wel tevreden over Thuisbezorgd.nl?

‘Ja, zeker! Ja weet je wat het is, Thuisbezorgd.nl is zo één, twee, drie geworden, zo makkelijk. Niet voor mij per se, voor mij ook, het besturingssysteem en zo, maar voor de klant. Als je aan eten denkt, denk je aan Thuisbezorgd.nl, andersom ook: als je aan Thuisbezorgd.nl denkt, denk je aan eten. Dat is ook weer marketing. Als je dat hebt bereikt, dan kun je bijna niet kapot gaan. Dat hebben jullie zo gecreëerd, en dat vind ik heel knap.’

Wil je graag dat de eigenaar van jouw favoriete restaurant wordt geïnterviewd door ons? Laat het ons weten en reageer hieronder! 

Aukeline author

In Flevoland liggen mijn wortels, maar Utrecht heeft mijn hart gestolen. Verder is gezond én lekker eten voor mij de ultieme combinatie en houd ik van sushi, sporten, winkelen en schrijven. Als ik vakantie heb, lig ik het liefst te relaxen in een tropisch oord.

Comments