restaurant-new-china-garden

Interview: Shing Chi Yip van New China Garden

Shing Chi Yip van New China Garden in Maastricht – best beoordeelde Chinese bezorgrestaurant van Nederland 2014 – leest ons blog dagelijks. Het leek hem dan ook leuk om zelf ook eens geïnterviewd te worden door ons. En dat laten we ons natuurlijk niet twee keer vertellen! Hoe is het om eigenaar te zijn van een Chinees restaurant? En wat maakt New China Garden anders dan andere Chinese restaurants? Lees het in het interview van deze maand!

voorkant-restaurant-new-china-garden

Restaurant

1. Bent u de enige eigenaar of runt u de zaak nog met iemand samen?

‘Nee, het is een familiebedrijf. Het staat op mijn naam en ook mijn vaders naam.’

2. Wanneer is jullie restaurant gestart?

‘We hebben het vijf jaar geleden overgenomen en het restaurant bestaat ongeveer 35 jaar.’

3. Zijn er sindsdien uitbreidingen, verhuizingen of naamsveranderingen geweest?

‘Nee, het restaurant is altijd hetzelfde gebleven. De menukaart is ook hetzelfde gebleven, alleen we hebben wel de smaken van de gerechten naar ons eigen manier aangepast. De sauzen maken we bijvoorbeeld anders, het loempiadeeg ook, we maken eigenlijk alles zelf.’

4. Hoe bent u op het idee gekomen om het restaurant over te nemen?

‘Vijf jaar geleden waren we al op zoek naar een restaurant. We keken toen rond in Arnhem, Rotterdam en Den Haag, maar Maastricht beviel het beste. Toen zaten we elke dag, ongeveer twee weken, in het restaurant om te kijken hoe het liep, of het goed liep en hoe ze het deden. Uiteindelijk hadden we het na een maand overgenomen. De toenmalige eigenaren wilden het restaurant ook verkopen.’

new-china-garden-moeder-eigenaar-1

5. Heeft u zelf altijd al een passie gehad voor het runnen van een restaurant?

‘Ik heb daarvoor altijd in de horeca gewerkt, m’n broers en moeder ook. In het verleden hebben we ook meerdere restaurants gehad, in Limburg en in Duitsland. Het was echt ons doel om weer eens een restaurant te openen.’

6. Wat is het unieke aan uw restaurant?

‘De gerechten zijn altijd authentiek gebleven. Zoals elke Chinees geven we altijd veel, maar onze kwaliteit is ook altijd heel goed. We hebben een hele uitgebreide doelgroep, en al onze gerechten worden met verse ingrediënten bereid. We maken al onze gerechten helemaal zelf. Je proeft ook echt dat het door een kleine familie bereid wordt.’

7. Er zit veel liefde in. 

‘Ja, maar mensen komen ook van ver. Mensen komen uit België, mensen komen uit andere dorpen, alles wat 5 of 10 km verderop ligt, komt dus gewoon hier naartoe.’

8. Wat vindt u het leukste aan het runnen van een restaurant?

‘Mensen blij maken natuurlijk. Geen één dag is hetzelfde, je blijft continu bezig. Als mensen met een blij gezicht terugkomen en dat ze bijvoorbeeld op Thuisbezorgd.nl schrijven: ‘Bedankt voor jullie lekkere eten, dit, dat’, dat is heel fijn om te horen. Heel veel mensen zeggen het ook via mond-tot-mondreclame, zeggen ze dat het hier goed is, dat is altijd fijn om te horen. Want uiteindelijk in elke wijk in Maastricht is er wel een Chinees restaurant, maar mensen komen gewoon van ver naar ons toe, en je ziet wel dat het bij meerdere Chinese restaurants steeds slechter gaat. Maar bij ons wordt het juist alleen maar beter en beter qua aantal bestellingen.’

9. Hoe komt het dat het bij jullie beter gaat en bij die anderen slechter? Wat is het verschil? 

‘Ik denk dat het komt door de kwaliteit en mensen zien dat het hier druk is. Dat hier veel mensen komen. Ze vinden het ook niet erg dat hier de wachttijd iets langer is dan bij de gemiddelde Chinees. Maar als ze thuiskomen of het thuisbezorgd krijgen, weten ze wel dat het eten lekker is, dus dat maakt wel een groot verschil.’

10. Heeft u het idee dat Thuisbezorgd.nl eraan bijdraagt?

‘Ja, ik zie wel dat mensen steeds meer online via Thuisbezorgd.nl bestellen, vooral studenten bestellen veel, maar ik zie ook steeds meer gezinnen en ouderen die op Thuisbezorgd.nl bestellen. Dat is wel fijn, want elk jaar komen en gaan nieuwe studenten. Ik denk dat het in het begin voor studenten vooral uitproberen is, maar uiteindelijk helpt Thuisbezorgd.nl wel veel.’

11. Heeft u nog andere vestigingen van uw restaurant?

‘Nee, we hebben er wel over nagedacht om een andere vestiging te openen, maar voorlopig niet. We hebben genoeg te doen, eerlijk gezegd. Misschien in de toekomst.’

12. Heeft u tips voor mensen die een restaurant willen beginnen?

‘Je moet jezelf bewijzen in het begin, maar na een tijdje als je tevreden klanten hebt die het doorvertellen komt het meestal wel goed. Het is hard werken, maar het is het wel waard. Als je blije mensen ziet, daar doe je het uiteindelijk voor. Als mensen niet tevreden zijn, dan moet je de klacht wel serieus nemen. Je moet proberen contact op te nemen met diegene en een oplossing zoeken. Verder: hard werken, je best doen, met goede producten werken en uniek blijven. Je moet niet hetzelfde doen wat iedereen doet, maar je moet je onderscheiden. Ik denk dat als je je onderscheidt, dat mensen dat proeven en zien. En dat ze dan rustig naar je toekomen.’

Gerechten

13. In wat voor soort keuken zijn jullie gespecialiseerd?

‘We hebben een hele uitgebreide menukaart. We hebben verschillende keukens: Szechuan, Kantonees en Indisch.’

14. Wat is het verschil daartussen?

‘Bij sommige keukens zit meer groente, bij sommige is het wat pittiger en bij sommige wat meer vleesgerechten. Bij Szechuan is het heel erg pittig, bij de Kantonese keuken is het meer kleine hapjes, net als dimsum – ik weet niet of je dat kent, die gestoomde pasteitjes – en bij die andere keukens is het meer groente, dat is meer van het platteland-China. We zijn een mix, we zijn een Chinees-Indisch restaurant. Indische gerechten zijn bijvoorbeeld Indische groenten, Indisch rundvlees, gadogado …’

ha-kou-gestoomd-garnalen-pasteitje2

Ha kou – gestoomd garnalenpasteitje

15. Wat is jullie meest bestelde/populairste gerecht?

‘De maandmenu’s gaan heel goed bij ons. We hebben twee maandmenu’s, voorheen veranderden we elke maand van maandmenu, maar deze menu’s bevallen zo goed dat we al twee jaar geen wijzigingen hebben doorgevoerd in het maandmenu. In een maandmenu zit onder andere loempia, babi pangang, koe lo yuk en kip met kongboasaus: dit is een zoet-pikante saus, met wat wokgroente en cashewnoten, deze wordt ook heel vaak besteld. Dat is echt een lekker sausje.’

16. Is er ook een los gerecht dat mensen veel bestellen?

‘Ja, de loempia’s doen het heel goed bij ons, want die zijn heel goed gevuld. Het zijn grote loempia’s, dus het is echt een maaltijd. Zoals ik al zei, het deeg maken we zelf, de taugé komt elke ochtend vers binnen. De kip snijden we elke ochtend zelf. Dus dat wordt wel vaak verkocht. De babi pangang doet het ook altijd heel goed.’

17. Dat zijn natuurlijk ook wel de meer bekende gerechten onder Nederlanders.

‘Ja, klopt ja.’

17. Welk gerecht móet je een keer geproefd hebben?

‘Ik zeg altijd dat de eend heel lekker is bij ons. En van de wokgerechten, als je een beetje van pikant houdt, dan raad ik de ossenhaas met kongboasaus aan.’

Klanten

15. Jullie hebben op dit moment een beoordeling van gemiddeld 4,5 ster. Hoe komen jullie aan al die goede beoordelingen?

‘We proberen elke dag genoeg bezorgers te hebben, zodat klanten sowieso niet zo lang hoeven te wachten. En ook in de keuken genoeg personeel, zodat het eten snel bereid wordt. Als er een bestelling binnenkomt, dan proberen we deze zo snel mogelijk aan te slaan en te leveren. Het is niet dat wij wachten op een andere bestelling om deze mee te nemen. Daarnaast hebben we in de auto een warmhoudbox en we bezorgen met auto’s en scooters.’

16. Hoeveel personeel hebben jullie in dienst?

‘We hebben 11 man personeel in dienst, inclusief 6 bezorgers. Ik heb mezelf en mijn vader niet meegeteld, want wij zijn niet in dienst. We zijn allemaal heel flexibel: we kunnen achter de bar, we kunnen snel even bezorgen, maar we kunnen ook even in de keuken helpen.’

17. Trainen jullie je bezorgers ook?

‘Ja, ik zeg wel regelmatig wat ze moeten zeggen en hoe ze moeten doen tegen de klant. Als de bestelling wat langer heeft geduurd of wat dan ook, even excuses aanbieden en uitleggen waardoor het komt. Wanneer wij samen eten na het werken, dan praten we er ook even over, hoe het ging en wat er beter kan. Dat doen we wel regelmatig. En mochten we bij een bestelling van tevoren zien dat het wat langer kan duren, dan proberen we meestal telefonisch contact op te nemen met de klant. Op zondagen lukt dat alleen soms niet, want dan gaat de telefoon continu over en is er eigenlijk geen tijd om zelf telefonisch contact op te nemen.’

18. Stel: de bezorger rijdt door een nieuwbouwwijk en kan het huis van de klant niet vinden. Hij dreigt te laat te komen, waardoor het eten koud wordt. Wat zou u doen?

‘Meestal weet ik of iemand die aan de bar staat wel hoe de nieuwbouwwijken wel in elkaar zitten. Als we van tevoren weten dat hij het misschien niet kan vinden, dan geven we alvast van tevoren tips hoe hij moet rijden en hoe hij er naartoe moet gaan. Als hij het echt niet kan vinden, dan moet hij telefonisch contact opnemen met mij of de klant. Meestal begrijpt de klant wel dat hij het moeilijker kan vinden, omdat het misschien nog niet op Google Maps aanwezig is. En later op de avond even contact opnemen met de klant en volgende keer iets lekkers aanbieden.’

Thuisbezorgd.nl

thuisbezorgd_nl

18. Wat vindt u van Thuisbezorgd.nl?

‘Ik vind Thuisbezorgd.nl heel goed. Jullie hebben altijd personeel aanwezig, jullie hebben een hele brede openingstijd, waardoor we zowel ’s ochtends als ’s avonds met jullie contact kunnen leggen. Ja, ik ben altijd wel tevreden met jullie. Ook als de feestdagen eraan komen, sturen jullie altijd wel even een herinnering om te vragen of er aangepaste openingstijden zijn. En als er een bestelling binnenkomt en de T-connect (online bestelsysteem, red.) doet het even niet, dan bellen jullie hier even over. Altijd wel een snelle communicatie.’

19. Sinds wanneer zijn jullie aangesloten bij Thuisbezorgd.nl?

‘Sinds 2008 – vijf jaar geleden.’

20. Wat is het drukste tijdstip waarop jullie bestellingen via Thuisbezorgd.nl ontvangen?

‘Elke dag hebben we wel vooruitbestellingen, maar de drukste tijd is ongeveer tussen 17.00 en 19.30 uur.’

21. En wat is de drukste besteldag?

‘Zondag. Bij ons zit het bij afhaal bijna elke dag helemaal vol, vooral op zondag. Met bezorgen is het ook lopende band. In het restaurant zelf komen er niet zoveel mensen eten, het is meer afhalen en bezorgen bij ons.’

Wil je graag dat de eigenaar van jouw favoriete restaurant wordt geïnterviewd door ons? Laat het ons weten en reageer hieronder! 

Aukeline author

In Flevoland liggen mijn wortels, maar Utrecht heeft mijn hart gestolen. Verder is gezond én lekker eten voor mij de ultieme combinatie en houd ik van sushi, sporten, winkelen en schrijven. Als ik vakantie heb, lig ik het liefst te relaxen in een tropisch oord.

Comments