zomer - tuinfeest

Zonbescherming: dit moet je eten tegen zonverbranding

Eindelijk: de zomer is in volle gang! Iedereen is vrolijk en relaxed, de dagen zijn weer langer en de zon schijnt volop. Kom maar op met al die zwoele barbecueavonden, hippe festivals en dagjes strand! Dit betekent alleen ook dat je jezelf moet beschermen tegen de zon. Jezelf goed (en regelmatig!) insmeren met zonnebrandcrème en luchtige, beschermende kleding dragen is dan ook erg belangrijk. En wist je dat bepaalde etenswaren ook kunnen helpen om je huid te beschermen tegen zonverbranding? Je leest er hier alles over!

zomer - tuinfeest

Zonbescherming

Jezelf beschermen tegen de zon is belangrijk om zonverbranding tegen te gaan, en zo ook de (latere) gevolgen ervan: huidveroudering en huidkanker. Als je jezelf om de paar uur insmeert met een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor, dan ben je al aardig goed beschermd. Het kan alleen toch zijn dat je huid schade oploopt, bijvoorbeeld doordat je niet alles goed genoeg hebt ingesmeerd. Je kunt dan natuurlijk uit de zon gaan, of beschermende kleding dragen. Het is ook goed om ruim voor het zonnen je huid op een natuurlijke manier een handje te helpen. Hoe? Door bepaalde etenswaren te eten die je huid beschermen tegen het verbranden door de zon.

Eten tegen zonverbranding

1. Tomaten

tomaten

Tomaten zijn echte uv-blokkers. Er zit namelijk heel veel lycopeen in: een stofje dat het lichaam helpt om vrije radicalen – die vrijkomen door ultraviolette straling – op te ruimen. Dit zorgt ervoor dat het lichaam beter kan herstellen na schade door de zon. Er zit vooral veel lycopeen in bewerkte of verhitte tomaten, dus eet bijvoorbeeld eens tomatensoep, pasta bolognese of pizza margherita. (Tip: doe er een beetje olijfolie bij voor een betere opname van lycopeen – Bron: Gezondenvitaal.nl.)

2. Watermeloen

watermeloen 2

Watermeloenen zijn sappig en verfrissend, waardoor ze heerlijk zijn in de zomer. Maar er is nog een reden waarom watermeloenen ideaal zijn om te eten tijdens warme, zonnige dagen! In watermeloen zit namelijk – naast lycopeen – ook bètacaroteen (provitamine A): een antioxidant die de cellen in het lichaam tegen vrije radicalen beschermt en de huid helpt om beschadigde cellen te herstellen. Daarnaast is bètacaroteen goed voor je haar en ogen. Eet dus iets vaker een (fruit)salade met bijvoorbeeld watermeloen en fetakaas.

3. Wortelen

wortelen

Als je niet zo van watermeloenen houdt, dan kun je ook wortelen eten. Wortelen zijn – net als watermeloenen, mango’s en gele paprika’s – rijk aan bètacaroteen. Nu hoef je natuurlijk niet per se op rauwe wortelen te knabbelen. Gelukkig vind je in veel gerechten stukjes wortel, zoals pasta’s, wokgerechten of salades.

4. Amandelen

amandelen

Amandelen zijn een van de gezondste noten: ze zitten boordevol vitamines en mineralen. De belangrijkste vitamine tegen zonverbranding is vitamine E. En laat die nu ook net in amandelen zitten! Als je genoeg vitamine E binnenkrijgt, heb je minder snel last van verbranding door de zon. Eet dus vooral iets vaker een gerecht met amandelen, bijvoorbeeld een salade.

5. Bosbessen of blauwe bessen

blauwe bessen

Ben jij ook zo gek op bessen? Dat komt dan goed uit! Bosbessen of blauwe bessen zitten namelijk vol met flavonoïden. Deze sterke antioxidanten verminderen roodheid en beschermen preventief tegen zonverbranding. Handig, veilig en lekker!

6. Sinaasappelschillen

sinaasappel

Sinaasappelschillen? Ja, die zijn ook goed om te eten voor het zonnen. In de schil zit namelijk d-limoneen: een stofje dat helpt je huid te beschermen. Doe daarom eens sinaasappelschil of -rasp over je salade voor een lekkere frisse smaak.

7. Tonijn

tonijn

Tonijn zit boordevol selenium: een mineraal en antioxidant die rode bloedlichaampjes en cellen beschermt tegen beschadiging, bijvoorbeeld door de zon. Eet dus vooral af en toe een tonijnsandwich of -salade! Houd je niet zo van tonijn? Makreel en haring zorgen er ook voor dat je langer van de zon kunt genieten zonder dat je verbrandt.

Bron: Gezondheidsnet.nl

Let op: smeren met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor – van minimaal factor 20 – blijft nodig. Voeding ondersteunt alleen de werking van een zonnefilter, maar kan deze niet vervangen. Als je bijvoorbeeld veel tonijn eet, dan bouw je een natuurlijke bescherming op die gelijkstaat aan factor 2 of 3. Dat is natuurlijk niet voldoende om veilig van de zon te kunnen genieten. Eet dus gezond en blijf er goed bij smeren!

Team Thuisbezorgd.nl author

Op het Thuisbezorgd.nl blog vind je alles over de laatste foodtrends in Nederland. Daarnaast kan je bij ons terecht voor leuke eetweetjes, informatie over nieuws en acties van Thuisbezorgd.nl.

Comments