de eerlijke keuken

Trend 1

De eerlijke keuken

Nederlanders willen terug naar de basis. Een drang naar eenvoud, maar ook om te weten waar ons eten vandaan komt voor meer controle over wat we in ons lichaam stoppen.

Daardoor is ‘culinaire eerlijkheid’ in opmars. We maken bewuste keuzes in wat we eten en willen daar graag bij geholpen worden. Restaurants merken daarom dat mensen steeds vaker om verduidelijking van ingrediënten vragen.

Duidelijke communicatie is van vitaal belang naarmate meer mensen verpakkingen en etiketten analyseren en zich verdiepen in ingrediënten, voedingswaarde en de herkomst van producten; zoals waar de groenten zijn gekweekt of waar het eten is verwerkt. Een voorbeeld hiervan zijn poké bowls in Nederland. Restaurants communiceren meestal transparant over de receptuur en de maaltijden hebben geen overdaad aan ingrediënten.

De ‘eerlijke keuken’ is ook een reactie op een wereld vol toenemende misinformatie en scepsis. Het is geen toeval dat de populariteit van consumentgerichte tv-programma’s toeneemt. Zij onderzoeken het verhaal achter de claims van producten, zoals waar rijst vandaan komt, welke ingrediënten er precies in zitten en of iets echt beter is voor jou of het milieu.

De ‘eerlijke keuken’ en de bewuste keuzes die chefs en consumenten maken, zorgen er ook voor dat we er vaker voor kiezen voor maaltijden met minder ingrediënten. We willen immers overzicht houden over wat we in ons lichaam stoppen en dat gaat makkelijker met een 'schonere' ingrediëntenlijst die korter, begrijpelijker of duurzamer is.

We zien ook dat restaurants en hun klanten zich richten op duurzame aspecten van een maaltijd(bezorging) en liever vage of allesomvattende claims vermijden.

In lijn met de ‘eerlijke keuken’ zien we ook een trend binnen de quick service restaurants (fastfood). Er ontstaat een nieuwe definitie van fastfood: consumenten kiezen gezondere opties, verschuiven naar evenwichtige voeding met meer groenten en minder vlees. Traditionele gerechten blijven populair terwijl fastfoodketens ook met gezondere alternatieven komen die aan populariteit winnen.

leuk weetje

Het populairste ontbijtje op dit moment: açai bowl

het ‘self care’-dieet

Trend 2

Het ‘self care’-dieet

De manier waarop we omgaan met gezond eten verandert. Al langer zijn we bezig om ons persoonlijk welzijn te bevorderen door bewuster te consumeren, te matigen, gezondere opties te kiezen en te letten op ingrediënten die aansluiten op een dieet.

In 2025 verwachten we een verdere verdieping van deze ontwikkeling. De opkomst van geïndividualiseerde voeding bijvoorbeeld: gepersonaliseerde afhaalmaaltijden die passen bij een bepaald dieet en op maat gemaakte maaltijden staan centraal. De opkomst van foodcoach-apps helpt ons de beste hoeveelheden, ingrediënten en maaltijden te vinden die passen bij onze workouts of lange dagen.

Tegelijkertijd zien we chefs die toegankelijke opties bieden met nadruk op smaak en genot, met kleine, gezonde vervangingen van ‘traditionele’ ingrediënten om consumenten te helpen zich goed te voelen. Sommige aanpassingen in recepten zijn een direct gevolg van gezondheidsproblemen, zoals voedselallergieën en -intoleranties.

Jongere consumenten hebben vaker voedselintoleranties dan oudere consumenten. Twintigers hebben het vaakst een of meer voedselintoleranties. Twee veelvoorkomende voedselintoleranties zijn lactose- en glutenintolerantie. Restaurants en chefs bieden steeds meer maaltijden die hiermee rekening houden. Daarnaast kiezen steeds meer mensen ervoor om hun consumptie van bijvoorbeeld gluten, lactose en dierlijke ingrediënten te beperken.

Voor een deel sluit een ‘self care’-dieet dus aan op een persoonlijke gezondheidstoestand. Andere consumenten passen hun voedingspatroon aan om gezondheidsproblemen te voorkomen en om hun gezondheid te optimaliseren.

Maar ‘self care’ draait ook steeds meer om andere aspecten zoals schoonheid en stressverlichting. Zo zien we snacks, drankjes en maaltijdvervangers verrijkt met essentiële voedingsstoffen. Maar ook smaakvolle producten boordevol voedingsstoffen die zich richten op koolhydraten die langzaam vrijkomen, veel eiwitten, gezonde vetten, toegevoegde vezels en minder suiker.

Ook zien we kleinere porties van maaltijden, snacks of andere producten, waarbij het hoge eiwit- en voedingsniveau behouden blijft. Dit helpt mensen om hun bloedsuikerspiegel onder controle te houden in hun drukke leven.

leuk weetje

De grootste zoetekauw:
Een klant bestelde in een jaar tijd 548 desserts, waarvan 253 keer chocolademousse.

avond- en nachtleven

Trend 3

Avond- en nachtleven

Onze dagelijkse routines verschuiven steeds meer naar de latere uren. Waar Nederlanders vroeger bekend stonden om het om 18:00 uur aan tafel gaan voor een AVG’tje, zien we nu dat dit patroon aan het veranderen is. Deze verschuiving in levensstijl heeft invloed op de timing van onze maaltijden, drankjes, vrijetijdsactiviteiten en werk. Zo werken we soms langer door, sporten we vaker laat op de avond, of plannen we sociale momenten tussen werk en het avondeten. Logischerwijs heeft dit ook gevolgen voor onze eetgewoonten.

Belangrijke ontwikkelingen die in 2025 door deze trend zichtbaar zullen worden:

  1. Lichtere en latere maaltijden die rekening houden met een optimale nachtrust. Een toenemende vraag naar ‘late night snacks’, niet voor na het stappen maar lekkernijen voor laat op de avond nadat we nog hard hebben gewerkt bijvoorbeeld. We zien hierdoor ook andere gerechten dan eerdere jaren opkomen in de besteldata van Thuisbezorgd.nl. Denk aan de vele vormen waarin ‘crispy chicken’ nu terugkomt.
  2. Maar eten wordt ook op een andere manier onderdeel van het nachtleven. Uitgebreide diners laat op de avond of aan het begin van de nacht. Bijvoorbeeld nadat we met anderen hebben gesport of nog een afspraak hebben gehad. In de data zien we dan ook dat bestellingen bij restaurants hand in hand gaan met de bezorging van boodschappen. Niet gek dat bijvoorbeeld witte wijn, of feestelijke drankjes en smoothies in opmars zijn.
  3. Tot slot zien we ook maaltijden en menu’s waarbij in de ingrediënten rekening wordt gehouden met ons slaappatroon en de ochtenden. Slaap is voor veel mensen een (hernieuwde) prioriteit. Een goede slaap helpt ons met de langere dagen, houdt ons vitaler en gezond. En ook de start van de dag is hierbij een prioriteit. In veel steden zien we dan ook melk (en Ayran) en verse jus d’orange steevast tussen de snelst groeiende bestellingen staan.

leuk weetje

Bestelkampioen:

lemand uit Amsterdam bestelde 844 keer in het hele jaar, waaronder 200 broodjes bloedworst.

een nieuwe invulling van routines

Trend 4

Een nieuwe invulling van routines

Al langere tijd zijn routines onderwerp van gesprek. Het is dan ook geen verrassing dat social media-trends zoals GRWM (‘get ready with me’) zo populair zijn. Er zijn talloze experts, podcasts en zelfhulpboeken die je helpen de juiste routines te vinden om gewenst gedrag te vertonen. Van discipline om te sporten tot het creëren van vaste eetmomenten en tijd voor jezelf.

In 2025 verwachten we een nieuwe invulling van routines. Een upgrade van alledaagse momenten om jezelf te verwennen. Denk aan spontane traktaties, kleine luxeartikelen, leuke rituelen en samenkomsten om comfort, plezier en stressverlichting te vinden.

Op het gebied van maaltijdbezorging, eten en drinken zien we deze trend in 2025 terug in verschillende toepassingen. Zo verwachten we de opkomst van eenpersoonsporties of kleine gerechtjes, waarmee mensen zichzelf kunnen verwennen wanneer ze dat nodig hebben.

Daarnaast worden ‘minor milestones’ populair. In plaats van alleen grote mijlpalen te vieren, gunnen we onszelf ook de viering van kleine overwinningen of prestaties. Bijvoorbeeld door onszelf te trakteren op speciale koffies, luxe lekkernijen of bijzondere ingrediënten en gerechten. Denk aan een doosje met exclusieve madeleines of macarons, of Michelin-waardige broodjes en lichte lunchgerechten.

Tot slot zien we dat mensen steeds meer spontane chaos gaan omarmen. Er ontstaat een nieuwe routine waarin we ruimte houden voor spontaniteit en last-minute diners of aangeklede borrels. Vrienden of familie die spontaan langskomen of blijven hangen, bieden de perfecte gelegenheid om extra uit te pakken. We gunnen onszelf de luxe om op die momenten eten, drinken en versieringen bij verschillende adressen te bestellen. Zo wordt het leven in 2025 nog leuker en verrassender.