De ranglijst

Hoe wordt de ranglijst van Thuisbezorgd.nl samengesteld?

De volgorde van restaurants in de restaurantlijst van Thuisbezorgd.nl wordt bepaald door een zogenaamd "levend algoritme". De uiteindelijke positie van een restaurant is onderhevig aan een combinatie van een grote verscheidenheid aan factoren, waarbij relevantie voor de consument centraal staat. De belangrijkste factoren voor de bepaling van een plek van restaurants in deze lijst zijn afstand tot de klant en kwaliteit van het eten. Populariteit speelt eveneens een rol. Er zijn bovendien zogenaamde tijdelijke factoren (bijvoorbeeld drukte wegens een feestdag) en minder zwaarwegende factoren. Tenslotte staan wij restaurants toe een positieverbetering te kopen, om zodoende meer bestellingen te krijgen.

Aangezien alle factoren van onze weging voortdurend veranderen, verandert onze ranglijst voortdurend. Het kan daarom zijn dat je buurvrouw een andere ranglijst ziet, maar bijvoorbeeld ook dat er een groot verschil is tussen jouw ranglijst om 17:00 uur ten opzichte van dezelfde ranglijst om 21:00 uur.

Overigens kun je altijd gebuik maken van filters om te sorteren op een andere basis dan onze standaardlijst. We gaan er echter van uit dat we over het algemeen voor de locatie waar je bent de meest relevante lijst tonen. Smaken verschillen immers!

Belangrijkste factoren

Afstand Omdat Thuisbezorgd.nl de bestellingen die binnenkomen op onze site zo veel mogelijk over de deelnemende restaurants wil spreiden, tonen we restaurants die dichtbij zijn met voorrang boven verderweg liggende restaurants. Dit betekent niet dat de kwaliteit van deze restaurants lager is dan die van restaurants in de directe nabijheid. Een afstand van 4km is bijvoorbeeld in slechts een paar minuten te overbruggen. Wel zorgen we er zo voor dat in het algemeen kan worden gesteld dat onze klanten zo min mogelijk op hun eten hoeven te wachten, en restaurants zo min mogelijk kilometers hoeven te maken.

Kwaliteit De Kwaliteitsscore is een meting die is gebaseerd op de gemiddelde terugkoppeling van onze klanten. Omdat Thuisbezorgd.nl miljoenen klanten heeft (en daarmee ook miljoenen beoordelingen) beschikt het voor elk restaurant over een getrouw beeld van de geleverde kwaliteit. Hoe beter en hoe dichterbij een restaurant, hoe hoger dit restaurant staat in de lijst. Overigens wordt van elk restaurant in de restaurantlijst aangegeven wat de kwaliteit van een dergelijk restaurant is.

Populariteit Populaire restaurants hebben vaak meer bezorgers in dienst en kunnen daardoor een groter gebied, en een (veel) groter aantal bestellingen aan. Zij staan op basis van deze populariteit dan ook vaak wat hoger dan restaurants die deze capaciteit niet hebben. In de regel geldt dit vooral voor ketens, maar bijvoorbeeld ook voor hippe restaurants uit het centrum van een stad.

Tijdelijke factoren Naast bovenstaande factoren, zijn er een groot aantal andere zaken die grote - zij het tijdelijke - invloed hebben op de positie van een restaurant. Het gaat hier bijvoorbeeld om het weer, de drukte op de site, openingstijden en feestdagen, maar ook om de capaciteit van het restaurant of de bezorgdienst. Als het druk is en er te weinig koeriers beschikbaar zijn kan het zijn dat wij restaurants lager plaatsen. Daarnaast kan zowel Thuisbezorgd.nl als het restaurant zelf besluiten een restaurant te sluiten als het te druk is. Dit gebeurt regelmatig.

Nieuwe restaurants Nieuwe restaurants krijgen van Thuisbezorgd.nl vaak een verbeterde positie, met name omdat er over nieuwe restaurants nog te weinig (kwaliteits)beoordelingen beschikbaar zijn. Er zijn immers nog maar weinig bestellingen geplaatst. Om dergelijke restaurants "op weg te helpen" ontvangen zij een tijdelijke hogere positie. De consument zal deze restaurants bovendien eerder ontdekken omdat ze hoger op de lijst staan. Nieuwe restaurants worden weergeven met het label "Nieuw" naast het logo van het restaurant.

Gesponsorde resultaten (TopRank) Tot slot kan een restaurant tijdelijk hoger in de lijst te komen door gebruik te maken van TopRank. Restaurants maken hier gebruik van om meer bestellingen te kunnen ontvangen. Een goed restaurant met 4 sterren zou bijvoorbeeld best onder een restaurant met 3 sterren kunnen staan, als het bijvoorbeeld verder weg ligt. Ook kan het zijn dat een bepaald restaurant juist op maandagen meer bestellingen wenst, terwijl het normaal gesproken vooral op zondag druk is. Thuisbezorgd.nl biedt dergelijke restaurants de mogelijkheid om op een hogere positie te bieden. Dit leidt er normaal gesproken toe dat een restaurant meer bestellingen ontvangt.

Restaurants betalen voor deze methode, maar deze tijdelijke hogere positie staat altijd in verhouding tot de volgorde op basis van bijvoorbeeld afstand, beoordelingen en populariteit van het restaurant, zoals hiervoor uitgelegd. Om te zorgen dat de rangschikking voor jou relevant blijft, worden restaurants beperkt in de mate waarin zij zichzelf omhoog kunnen kopen. Zo is het bijvoorbeeld voor restaurant #150 in (een deel van) Groningen onbetaalbaar zich naar de nummer 1 positie voor de gehele stad te bieden. De verhogende werking van TopRank verschilt per locatie, aangezien factoren zoals afstand, populariteit en kwaliteit de belangrijkste rol spelen in de volgorde van de restaurants. Wanneer een restaurant hoger op de lijst komt als gevolg van TopRank, geven wij dit aan met het woord "Gesponsord". Zelfs bij gebruik van TopRank zal jouw terugkoppeling altijd een directe invloed houden op de positie van het restaurant in de restaurantlijst. Dit is belangrijk voor Thuisbezorgd.nl, omdat wij restaurants willen belonen voor een goede service aan jou, terwijl wij je de beste eten-bestel ervaring bieden.