De ranglijst

Hoe wordt de positie van restaurants op Thuisbezorgd.nl bepaald?

De volgorde van restaurants in de restaurantlijst van Thuisbezorgd.nl is dynamisch en hangt af van een groot aantal van factoren. De doelstelling blijft constant - de positie van restaurants is gebaseerd op de relevantie voor de klant.

Met dit in het achterhoofd, zijn de belangrijkste ranking parameters die wij gebruiken op het platform de belangrijkste factoren voor de bepaling van de positie van restaurants in de restaurantlijst in de standaard sortering (de ''aanbevolen'' sortering). Wees je er van bewust dat wanneer je soreringsopties gebruikt binnen de website of mobiele applicatie, dit invloed zal hebben op deze parameters, aangezien de gekozen sortering meestal op een specifieke parameter gericht is. De belangrijkste factoren zijn afstand tot de klant en de ''kwaliteit score'', welke gebaseerd is op beoordelingen. Populariteit (e.g. het aantal bestellingen dat een restaurant binnenkrijgt) speelt eveneens een rol. Er zijn bovendien zogenaamde tijdelijke factoren (bijvoorbeeld het weer of drukte wegens een feestdag). Tenslotte staan wij restaurants toe een positieverbetering te kopen, om zodoende meer zichtbaarheid te creëren, wat aangegeven wordt op het platform als ''Gesponsord''.
Aangezien alle factoren van onze weging voortdurend veranderen, verandert onze rangschikking van restaurants (e.g. de volgorde waarin klanten restaurants zien op het platform) ook voortdurend. Het kan daarom zijn dat je buurvrouw een andere ranglijst ziet, maar bijvoorbeeld ook dat er een groot verschil is tussen jouw ranglijst om 17:00 uur ten opzichte van dezelfde ranglijst om 21:00 uur.
Overigens kun je altijd gebuik maken van filters om te sorteren op een andere basis dan onze standaardlijst. We gaan er echter van uit dat we over het algemeen voor de locatie waar je bent de meest relevante lijst tonen. Smaken verschillen immers!

Belangrijkste factoren (parameters)

Afstand De belangrijkste parameter is afstand. Omdat Thuisbezorgd.nl de bestellingen die binnenkomen zo veel mogelijk over de deelnemende restaurants wil spreiden, tonen we restaurants die dichtbij zijn met voorrang boven verderweg liggende restaurants. We willen er ook voor zorgen dat in het algemeen kan worden gesteld dat onze klanten zo min mogelijk op hun eten hoeven te wachten, en restaurants zo min mogelijk afstand af hoeven te leggen. Wanneer de optie 'afhalen' wordt geselecteerd in plaats van bezorgen, dan snappen we dat de locatie nog belangrijker is en worden alle restaurants standaard gesorteerd op basis van locatie.

Kwaliteit De Kwaliteitsscore is een meting die is gebaseerd op de gemiddelde feedback van onze klanten via de meest recente beoordelingen van de maaltijd en bezorging. Omdat Thuisbezorgd.nl miljoenen klanten heeft (en daarmee ook miljoenen beoordelingen) geeft de kwaliteitsscore voor elk restaurant een goed beeld van de geleverde kwaliteit.

Populariteit Populaire restaurants hebben vaak meer bezorgers in dienst en kunnen daardoor meestal een groter gebied, en een groter aantal bestellingen aan. Zij staan op basis van deze populariteit dan ook vaak wat hoger dan restaurants die deze capaciteit niet hebben. Populariteit is gebaseerd op het aantal recente bestellingen dat is verwerkt door een restaurant in verhouding tot andere restaurants in die regio. In de regel geldt dit vooral voor ketens, maar het kan bijvoorbeeld ook voor grotere restaurants in het centrum van een stad gelden.

Nieuwe restaurants Nieuwe restaurants krijgen van Thuisbezorgd.nl tijdelijk een verbeterde positie, met name omdat er over nieuwe restaurants nog weinig beoordelingen beschikbaar zijn. Er zijn immers nog maar weinig bestellingen geplaatst. Om dergelijke restaurants "op weg te helpen" ontvangen zij een tijdelijke (gemiddeld gedurende een week) hogere positie. De klant zal deze restaurants eerder ontdekken omdat ze hoger op de lijst staan. Nieuwe restaurants worden weergeven met het label "Nieuw" naast het logo van het restaurant.

De parameters zoals hierboven omschreven zijn de belangrijkste parameters die we gebruiken. Wees je er van bewust dat de inhoud of kenmerken van een menu of maaltijd op zichzelf geen invloed hebben op de positie van een restaurant, maar dat dit wel een invloed kan hebben op de kwaliteitsscore als gevolg van betere beoordelingen.

Tijdelijke factoren Naast bovenstaande factoren, zijn er een andere factoren die tijdelijke invloed hebben op de positie van een restaurant, al dan niet indirect omdat ze de kwaliteit of populariteit beinvloeden, of rechtstreeks omdat wij tijdelijk restaurants lager plaatsen wanneer wij weten dat het onwaarschijnlijk is dat hun bestellingen binnen een redelijke tijd aan klanten kunnen worden geleverd. Het gaat hier bijvoorbeeld om factoren zoals het weer, drukte op een bepaalde locatie, openingstijden, feestdagen of capaciteit van het restaurant of de bezorgdienst. Daarnaast kan zowel Thuisbezorgd.nl als het restaurant zelf besluiten een restaurant te sluiten als het te druk is. Dit gebeurt regelmatig.

Gesponsorde resultaten Restaurants kunnen hun zichtbaarheid binnen de ''aanbevolen'' sortering vergroten door gebruik te maken van onze betaalde dienst ''TopRank''. De verhoogde zichtbaarheid is in verhouding tot de positie die het restaurant normaal zou hebben gehad op Thuisbezorgd.nl gebaseerd op de belangrijkste parameters zoals hierboven is omschreven. Bijvoorbeeld, een goed restaurant met 4 sterren zou bijvoorbeeld onder een restaurant met 3 sterren kunnen staan in de restaurantlijst zichtbaar voor een klant, als het bijvoorbeeld verder weg ligt. In dit geval kan het restaurant er voor kiezen om zijn zichtbaarheid te vergroten via TopRank. Ook kan het zijn dat een bepaald restaurant juist op maandagen meer bestellingen wenst, terwijl het normaal gesproken vooral op zondag druk is.

Wees je er van bewust dat ondanks dat TopRank een belangrijke tool is die gebruikt kan worden om de zichtbaarheid van restaurants te vergroten, de relevantie voor de klant de belangrijkste factor blijft voor onze sortering. Om te zorgen dat de sortering voor klanten relevant blijft, worden restaurants beperkt in de mate waarin zij hun positie kunnen verbeteren binnen de restaurantlijst. Zo is het bijvoorbeeld voor restaurant #150 in (een buitenwijk van) een stad onbetaalbaar om zich naar de nummer 1 positie voor de gehele stad te bieden. Bovendien zijn er beperkingen voor het aantal plaatsen dat restaurants kunnen stijgen, om er voor te zorgen dat zelfs wanneer een restaurant TopRank gebruikt, jouw feedback altijd een directe invloed hebben op de positie van het restaurant in de restaurantlijst. Dit is belangrijk voor Thuisbezorgd.nl, omdat wij restaurants willen belonen voor een goede service aan jou, terwijl wij klanten de beste eten-bestel ervaring bieden.

Favorieten Klanten hebben de mogelijkheid om restaurants te categoriseren als een van hun ''favorieten''. Deze restaurants zullen bovenaan de restaurantlijst verschijnen, zodat klanten deze makkelijker kunnen terugvinden. Dit is dus een persoonlijke parameter die uitsluitend door de klant wordt bepaald.

Testing Van tijd tot tijd kunnen wij tests of onderzoeken uitvoeren om onze diensten te monitoren en te verbeteren, en deze kunnen een tijdelijke impact hebben op de positie van restaurants.