De ultieme
studie over
instagrambare
lunchgerechten

Het fenomeen waarbij een gerecht wordt gefotografeerd voordat het wordt opgegeten om het op sociale media te plaatsen, is in de loop der jaren steeds populairder geworden. De hashtag #food werd tot nu toe in meer dan 450 miljoen Instagram-berichten geplaatst.

Er wordt beweerd dat het maken van foto's van je eten de smaak verbetert, mensen samenbrengt en restaurants promoot. Hierdoor vroegen we ons af welke gerechten online het meest worden gedeeld en waar deze vandaan komen.

Thuisbezorgd.nl wilde absoluut te weten komen van welke internationale gerechten het vaakst een foto wordt gedeeld op Instagram. Via TasteAtlas vonden we de populairste lunchgerechten per land en we stelden voor elk gerecht een lijst samen met hashtagvariaties en vertalingen hiervan.

Vervolgens analyseerden we socialemediagegevens om het totale aantal hashtags voor elk gerecht op Instagram te ontdekken, waardoor we te weten konden komen welk gerecht in welk land het meest instagrambaar is.

De meest instagrambare lunchgerechten van over de hele wereld
per bevolking
De meest instagrambare gerechten van Nederland

Met 47.386 hashtags zijn pannenkoeken het meest instagrambare gerecht van Nederland. Pannenkoeken zijn een veelzijdig gerecht dat geserveerd wordt met een waaier aan toppings die er een smakelijk middagmaal van maken. Een interessant weetje is dat Zuid-Afrikanen zó graag pannenkoeken eten op koude, vochtige dagen dat regenachtig weer er over het hele land bekend staat als pannenkoekenweer.

Het op één na meest instagrambare gerecht van Nederland is snert, die 41.153 hashtags telt. Elke familie in Nederland gelooft dat hun eigen recept van dit gerecht hét juiste is, maar in de realiteit zijn er vele varianten. Of je nu gelooft dat de lepel op zijn eentje rechtop moet blijven staan, of dat het alleen met roggebrood en spek kan worden gegeten, het is duidelijk dat deze stevige erwtensoep een lunchgerecht is voor iedereen.

Broodje kroket is derde op onze lijst van meest instagrambare gerechten in Nederland, met een totaal van 35.383 hashtags. Kroketten zijn reeds lange tijd een favoriete snack, maar gecombineerd met krokante zuurdesem, zuurkool en mosterd wordt het over het hele land als een smakelijk en vullend gerecht aanzien.

Het ultieme gerecht bij koud weer is stamppot en dit behaalde de vierde plaats in onze lijst met 32.532 hashtags. Ondanks dat een traditionele stamppot wat zwaar lijkt te zijn voor lunch, is de vegetarische versie het perfecte gerecht om je warm te houden op koudere dagen.

Met 29.080 hashtags staat kibbeling als vijfde op onze lijst. Dit gerecht is het lekkerst als de verse kabeljauw voor jouw neus wordt gemaakt. Deze hapklare stukjes kabeljauw roepen waarschijnlijk herinneringen op aan weekenden op het strand met de zon in je gezicht en de zoute bries in je haar.

De meest instagrambare lunchgerechten van Europa

Zonder enige verassing bleek pizza het meest instagrambare Italiaanse gerecht te zijn met een hashtag-totaal van 86.380.378. Wereldwijd wordt er van pizza genoten in zowel restaurants als thuis, en het is eveneens het meest instagrambare gerecht van Europa.

Onze studie toont aan dat fish and chips het meest instagrambare gerecht van het Verenigd Koninkrijk is. Deze gefrituurde favoriet behaalt maar liefst 1.773.503 hashtags op Instagram.

Frankrijks meest instagrambare gerecht is quiche. Deze Franse taart gevuld met eieren, room, kaas, groenten of vlees kreeg in totaal 1.741.246 hashtags op Instagram, en er zijn tal van varianten online te vinden.

Met maar liefst 3.325.532 hashtags is paella gekroond tot het meest instagrambare gerecht van Spanje. Paella wordt altijd geserveerd in een pan en ondanks het zijn oorsprong in Valencia vindt, is de paella die we tegenwoordig kennen een Spaanse aanpassing.

Met een totaal van 856.064 Instagram-hashtags is gyros het meest instagrambare gerecht van Griekenland. Dun gesneden stukjes vlees geserveerd met tzatziki en verse groenten maken dit de perfecte snack voor de lunchtijd.

De meest instagrambare lunchgerechten van Azië

Het meest instagrambare gerecht van India blijkt dal te zijn, een kleurrijke en smaakvolle stoofpot bereid met linzen en een eenvoudige combinatie van kruiden. Over de hele wereld werd dal 693.462 keer gehashtagd. Dit gerecht kan als hoofdmaaltijd of lichte lunch worden geserveerd en het wordt doorgaans samen met rijst gegeten.

Mapo doufu, ook bekend als mapo tofu, blijkt het meest instagrambare gerecht van China te zijn, met een totaal van 1.029.451 hashtags. Dit pittige gerecht, afkomstig uit de provincie Sichuan, staat bekend om de tongverlammende werking van de Sichuan-peperkorrels. In combinatie met gestoomde rijst en groenten is het een voedzame en smakelijke middaglekkernij.

Uit ons onderzoek blijkt dat pempek het meest instagrambare gerecht van Indonesië is, met 1.729.583 hashtags op het socialemediaplatform. Pempek is een viskoekje gemaakt van gemalen visvlees en tapioca, dat doorgaans wordt geserveerd met zoetzure saus. Deze Indonesische delicatesse wordt meestal opgediend met rijst, komkommer of noedels voor een snelle maar lekkere lunchhap.

Biryani, een van ‘s werelds meest bekende curry’s, krijgt de eerste plaats op de lijst van meest instagrambare gerechten van Iran. Op Instagram telden we maar liefst 2.322.453 hashtags voor dit gemende rijstgerecht.

Börek is het meest instagrambare gerecht van Turkije met in totaal 1.289.171 hashtags op Instagram. Dit populaire Turkse gerecht kan worden gevuld met hartige vullingen zoals kaas, groenten en vlees, maar eveneens met zoete vullingen.

In Vietnam is het meest instagrambare gerecht pho, een populair streetfood-gerechtje dat bestaat uit bouillon, rijstnoedels, vlees en kruiden. Het gerecht werd 2.907.538 keer gehashtagd op Instagram.

De meest instagrambare lunchgerechten van Zuid-Amerika

Het meest instagrambare gerecht van Brazilië blijkt tapioca te zijn, met in totaal 1.688.380 hashtags. De tortilla-achtige platte broodjes kunnen worden gecombineerd met zowel zoete als hartige vullingen.

Uit ons onderzoek blijkt asado het meest instagrambare gerecht van Argentinië te zijn. Het wordt geserveerd met verschillende gegrilde soorten vlees en telt net iets meer dan 3 miljoen hashtags op Instagram.

Met iets meer dan de helft van dit aantal is de arepa het meest instagrambare gerecht van zowel Colombia als Venezuela. Deze veelzijdige maaltijd bestaat uit maïsbrood dat vaak wordt gevuld met een breed scala aan ingrediënten die variëren van avocado tot versnipperd rundvlees. Arepa telt maar liefst 1.549.292 hashtags.

Het meest instagrambare gerecht van Peru is ceviche mixto, een klassiek Peruaans voorgerecht dat is samengesteld uit gemengde zeevruchten. In totaal telt het gerecht 2.639.238 hashtags op Instagram. Hoewel het meestal als een bijgerecht wordt gegeten, kan het worden verwerkt tot een smakelijk lunchgerecht wanneer het wordt geserveerd met tortillachips of tostadas.

De meest instagrambare lunchgerechten van Afrika

Shoarma staat als eerste gerangschikt als meest instagrambare gerecht van Egypte en Saoedi-Arabië, met in totaal 1.158.451 hashtags op Instagram. Dit rijkelijk gemarineerde en aan het spit geroosterde vleesgerecht uit het Midden-Oosten wordt vaak urenlang langzaam gekookt en dagenlang gemarineerd.

Uit ons onderzoek blijkt dat shakshuka het meest instagrambare gerecht is uit Algerije, Marokko en Tunesië. Dit gerecht van gepocheerde eieren en pikante tomatensaus behaalde in totaal 419.159 Instagram-hashtags. Het is een geweldig allround-gerecht dat kan worden gegeten als ontbijt, lunch en diner – maar vergeet het brood niet om van de saus te genieten!

Jollof-rijst blijkt het meest instagrambare gerecht van Nigeria te zijn. Dit gerecht wordt in één enkele pot bereid en is een combinatie van langkorrelige rijst, tomaten, uien, kruiden, groenten en vlees. In totaal werd deze West-Afrikaanse maaltijd genoemd in 527.140 Instagram-hashtags.

De meest instagrambare lunchgerechten van Noord-Amerika

Het meest instagrambare gerecht van Noord-Amerika is de burger, die ook het meest instagrambare gerecht van de Verenigde Staten is, met in totaal 33.054.250 hashtags.

Met in totaal 15.416.719 Instagram-hashtags zijn taco's volgens ons onderzoek het meest instagrambare gerecht van Mexico. De Mexicaanse keuken is vaak levendig en kleurrijk, waardoor de gerechten perfect zijn om foto’s van te nemen en op sociale media te posten.

Het meest instagrambare gerecht van Cuba is de medianoche, een smakelijke zoete sandwich boordevol geroosterd varkensvlees, ham, Zwitserse kaas en augurken. In totaal vonden we op Instagram 132.494 hashtags voor dit populaire Cubaanse lunchgerecht.

ekookte fiddleheads zijn het meest instagrambare gerecht van Canada. Ons onderzoek wees uit dat deze gekookte varens 71.988 keer werden gehashtagd.

De meest instagrambare gerechten van OceaniëDe fiambre, een salade met maar liefst 50 verschillende ingrediënten, is met in totaal 64.250 hashtags het meest instagrambare gerecht van Guatemala. Deze grote salade wordt meestal bereid voor de Dag van de Doden en Allerheiligen, maar wordt het hele jaar door gedeeld op Instagram.

Het meest instagrambare gerecht van Haïti is joumou, een pompoensoep die is geëvolueerd tot een symbool van vrijheid voor het land. Joumou wordt vaak gegeten op nieuwjaarsdag en had in totaal 36.934 hashtags op Instagram.

De meest instagrambare gerechten van Oceanië

Het meest instagrambare gerecht van Australië is de Australische vleespastei, bestaande uit bladerdeeg gevuld met jus en gehakt. Deze populaire Aussie-maaltijd heeft in totaal 266.868 Instagram-hashtags en kan ook worden gevuld met andere vullingen, zoals kaas, krokodillenvlees, groenten en zeevruchten.

De Maori Boil-Up is het meest instagrambare gerecht van Nieuw-Zeeland, met in totaal 10.205 hashtags. Een authentieke Maori Boil-Up bevat behalve vlees naar keuze meestal ook kumara, waterkers, aardappelen, kool en wortelen.

Bedrijven hebben nu meer dan ooit behoefte aan flexibele voordelen voor hun werknemers, vooral als het gaat om lunch op het werk. Takeaway Pay helpt bedrijven eten te bestellen en smakelijke maaltijden te bezorgen aan hun teams, of ze nu thuis of op kantoor werken.
Meer info over Takeaway Pay
Top 10 meest instagrambare lunchgerechten

Uit ons onderzoek blijkt dat miljoenen Instagram-gebruikers het platform gebruiken om kiekjes van hun favoriete eten met de wereld te delen. Maar welke gerechten werden nu het meest gehashtagd op Instagram?

Pizza

Onze studie vertelt ons dat pizza wereldwijd het meest instagrambare gerecht is. Met maar liefst 86.380.378 hashtags op Instagram is deze Italiaanse delicatesse de absolute nummer 1.

Het is geen verassing dat pizza zo populair is onder de Instagram-gebruikers, zowel thuis als op restaurant. Het is natuurlijk ook het meest instagrambare gerecht van Italië.

Meer info over pizza
Sushi

Sushi staat kort achter pizza op de tweede plaats in de lijst, met een totaal van 45.136.853 hashtags.

Ons eerdere onderzoek toonde aan dat dit de afhaalmaaltijd is die ons geluk met het op een na hoogste percentage verhoogt. Sushi is duidelijk geliefd, zowel online als offline.

Meer info over sushi
Burger

De burger behaalt de titel van derde meest instagrambare gerecht ter wereld met 33.054.250 hashtags op Instagram.

Dit gerecht bestaat uit vlees in een broodje en is de bekendste klassieker van de Amerikaanse fastfoodwereld.

Tacos

De taco verzamelde 15.416.719 hashtags op Instagram waardoor deze traditionele Mexicaanse maaltijd het volgende gerecht is op de rangschikking van ’s werelds meest instagrambare gerechten.

Taco’s zijn een creatief gerecht boordevol Mexicaanse smaken. Ze kunnen makkelijk thuis worden bereid of je kunt ze gewoon bestellen als afhaalmaaltijd of in een restaurant.

Ontdek de Mexicaanse keuken
Ramen

Met 11.869.630 hashtags wordt deze Japanse noedelsoep gerangschikt op de vijfde plaats van de meest instagrambare gerechten ter wereld.

Deze noedels, die online reeds miljoenen malen werden gedeeld, worden vaak zorgvuldig verfraaid met tal van toppings, zoals gesneden varkensvlees, lente-uitjes en verse groenten.

Meer info over ramen
Yakiniku

Een ander populair nationaal gerecht in Japan, yakiniku, bleek wereldwijd het zesde meest instagrambare gerecht te zijn. Het gebarbecuede vlees in Japanse stijl leverde in totaal 8.689.515 hashtags op.

Hoewel het gerecht heel populair is in Japan, zou yakiniku eigenlijk geïnspireerd zijn op een vergelijkbaar Koreaans gerecht.

Meer info over yakiniku
Sashimi

De Japanse keuken doet het uitstekend op Instagram, aangezien het zevende meest instagrambare gerecht ter wereld sashimi is, een traditioneel gerecht met rauwe vis.

Uit ons onderzoek blijkt dat er 7.058.780 hashtags op Instagram zijn voor deze dun gesneden, ongekookte vis.

Meer info over sashimi
Soba

Soba, ook bekend als boekweitnoedels, is wereldwijd het achtste meest instagrambare gerecht, met een indrukwekkende 4.357.175 hashtags.

Soba kan zowel warm in een noedelsoep of gekoeld met een dipsaus worden gegeten.

Ontdek de Japanese keuken
Gefrituurde kip

Gefrituurde kip, een delicatesse afkomstig uit het zuiden van de Verenigde Staten, blijkt met 3.557.762 hashtags het negende meest instagrambare gerecht ter wereld te zijn.

Een ogenschijnlijk eenvoudig gerecht waarvan de verrukkelijke smaak komt van de vele verschillende kruiden die aan de kip worden toegevoegd voordat deze wordt gefrituurd.

Tteokbokki

Het uit Korea afkomstige Tteokbokki is het tiende meest instagrambare gerecht. Dit populaire streetfood-gerechtje verzamelde in totaal 3.490.133 hashtags op het platform.

Tteokbokki kan worden vertaald als 'geroerbakte rijstwafels' en staat ervoor bekend dat het pikant uit de hoek kan komen. Het is het meest instagrambare gerecht van Zuid-Korea.

Waarom passen Instagram en eten zo goed samen?

Kiekjes van gerechten zijn zo populair omdat iedereen het kan proberen! Je hoeft niet op een luxe vakantie te gaan of zelf te kunnen koken. Het is een van de makkelijkste manieren om op je feed met een foto indruk te maken en FOMOOF (Fear of missing out ... on food) te creëren. Instagram heeft het erg makkelijk gemaakt. Je hoeft enkel maar de app te openen, een foto te maken en op posten te drukken. Je kunt dus ook zo je rijkdom laten zien en tonen op welke plekken je aan het genieten bent. En dit allemaal terwijl je gelijkgestemde accounts vindt en inspiratie opdoet.

Als je je favoriete gerechten online wilt delen, denk dan na over de beste hoeken, achtergronden, belichting en kleuren.

'Overhead'-opnamen bijvoorbeeld zijn geweldig omdat ze de opstelling in een restaurant of op je eettafel laten zien. De Instagram Reels zijn ook razend populair omdat ze filmpjes tonen van authentieke content over voeding. Ze geven vaak de hele reis weer van het serveren of zelfs bereiden van de maaltijden tot aan het lege bord.

Wat verlichting betreft is helderder altijd beter! Je wilt dat iedereen die door de feed scrolt, je foto ziet en deze bekijkt. Zorg er ook voor dat je foto’s van eten niet overmatig bewerkt omdat deze anders te kunstmatig kunnen overkomen. Gebruikers willen immers het gevoel hebben dat het gerecht klaar is om opgegeten te worden.

Alfie Green, oprichter van Agency Monty
Methodiek

1. Thuisbezorgd.nl probeerde de wereldwijd populairste en meest verspreide gerechten op Instagram te bepalen. De studie overwoog meer dan 12.000 gerechten uit meer dan 180 verschillende landen.

2. De gerechten in onze dataset bestrijken verschillende keukens van over de hele wereld en zijn voorbeelden van lokale, regionale en nationale maaltijden. De verkregen dataset is afkomstig van TasteAtlas, een gecentraliseerde opslagplaats van gerechten van over de hele wereld.

3. Om ons onderzoek te vernauwen, werden alleen de meest onderscheidende gerechten uit onze dataset geselecteerd voor verdere analyse. Voor de keuze van de gerechten werd uitgegaan van een landelijke populariteitsindex berekend door TasteAtlas. We hebben bijzondere aandacht besteed aan het kiezen van gerechten die geschikt worden geacht voor de lunch. Het resultaat van de test was een lijst met de tien populairste gerechten voor 187 landen.

4. Voor elk van de gerechten in onze test zochten we naar het totale aantal Instagram-hashtags. Speciale aandacht werd besteed aan de selectie van hashtags die voor elk gerecht werd gebruikt. Waar van toepassing werden ook variaties en vertalingen van elke hashtag overwogen.

5. De resulterende dataset werd gebruikt om een ​​tabel te maken met het totale aantal Instagram-hashtags per gerecht. Er werd ook een tabel gemaakt met per land het gerecht met het grootste aantal hashtags. Als afronding van ons onderzoek stelden we de bovenstaande tabellen samen die de populairste gerechten op Instagram onthullen.