Het fenomeen waarbij een gerecht wordt gefotografeerd voordat het
wordt opgegeten om het op sociale media te plaatsen, is in de loop
der jaren steeds populairder geworden. De hashtag #food werd tot
nu toe in meer dan 450 miljoen Instagram-berichten geplaatst.
Er wordt beweerd dat het maken van foto's van je eten
de smaak verbetert,
mensen samenbrengt
en
restaurants promoot. Hierdoor vroegen we ons af welke gerechten online het meest
worden gedeeld en waar deze vandaan komen.
Thuisbezorgd.nl
wilde absoluut te weten komen van welke internationale gerechten
het vaakst een foto wordt gedeeld op Instagram. Via
TasteAtlas
vonden we de populairste lunchgerechten per land en we stelden
voor elk gerecht een lijst samen met hashtagvariaties en
vertalingen hiervan.
Vervolgens analyseerden we socialemediagegevens om het totale
aantal hashtags voor elk gerecht op
Instagram
te ontdekken, waardoor we te weten konden komen welk gerecht in
welk land het meest instagrambaar is.
Met 47.386 hashtags zijn pannenkoeken het meest instagrambare
gerecht van Nederland. Pannenkoeken zijn een veelzijdig
gerecht dat geserveerd wordt met een waaier aan toppings die
er een smakelijk middagmaal van maken. Een interessant weetje
is dat Zuid-Afrikanen zó graag pannenkoeken eten op koude,
vochtige dagen dat regenachtig weer er over het hele land
bekend staat als pannenkoekenweer.
Het op één na meest instagrambare gerecht van Nederland is
snert, die 41.153 hashtags telt. Elke familie in Nederland
gelooft dat hun eigen recept van dit gerecht hét juiste is,
maar in de realiteit zijn er vele varianten. Of je nu gelooft
dat de lepel op zijn eentje rechtop moet blijven staan, of dat
het alleen met roggebrood en spek kan worden gegeten, het is
duidelijk dat deze stevige erwtensoep een
lunchgerecht
is voor iedereen.
Broodje kroket is derde op onze lijst van meest instagrambare
gerechten in Nederland, met een totaal van 35.383 hashtags.
Kroketten zijn reeds lange tijd een favoriete snack, maar
gecombineerd met krokante zuurdesem, zuurkool en mosterd wordt
het over het hele land als een smakelijk en vullend gerecht
aanzien.
Het ultieme gerecht bij koud weer is stamppot en dit behaalde
de vierde plaats in onze lijst met 32.532 hashtags. Ondanks
dat een traditionele stamppot wat zwaar lijkt te zijn voor
lunch, is de vegetarische versie het perfecte gerecht om je
warm te houden op koudere dagen.
Met 29.080 hashtags staat kibbeling als vijfde op onze lijst.
Dit gerecht is het lekkerst als de verse kabeljauw voor jouw
neus wordt gemaakt. Deze hapklare stukjes kabeljauw roepen
waarschijnlijk herinneringen op aan weekenden op het strand
met de zon in je gezicht en de zoute bries in je haar.
Zonder enige verassing bleek
pizza
het meest instagrambare Italiaanse gerecht te zijn met een
hashtag-totaal van 86.380.378. Wereldwijd wordt er van pizza
genoten in zowel restaurants als thuis, en het is eveneens het
meest instagrambare gerecht van Europa.
Onze studie toont aan dat fish and chips het meest
instagrambare gerecht van het Verenigd Koninkrijk is. Deze
gefrituurde favoriet behaalt maar liefst 1.773.503 hashtags op
Instagram.
Frankrijks meest instagrambare gerecht is quiche. Deze Franse
taart gevuld met eieren, room, kaas, groenten of vlees kreeg
in totaal 1.741.246 hashtags op Instagram, en er zijn tal van
varianten online te vinden.
Met maar liefst 3.325.532 hashtags is
paella
gekroond tot het meest instagrambare gerecht van Spanje.
Paella wordt altijd geserveerd in een pan en ondanks het zijn
oorsprong in Valencia vindt, is de paella die we tegenwoordig
kennen een Spaanse aanpassing.
Met een totaal van 856.064 Instagram-hashtags is
gyros
het meest instagrambare gerecht van Griekenland. Dun gesneden
stukjes vlees geserveerd met tzatziki en verse groenten maken
dit de perfecte snack voor de lunchtijd.
Het meest instagrambare gerecht van India blijkt dal te zijn,
een kleurrijke en smaakvolle stoofpot bereid met linzen en een
eenvoudige combinatie van kruiden. Over de hele wereld werd
dal 693.462 keer gehashtagd. Dit gerecht kan als hoofdmaaltijd
of lichte lunch worden geserveerd en het wordt doorgaans samen
met rijst gegeten.
Mapo doufu, ook bekend als mapo tofu, blijkt het meest instagrambare
gerecht van China te zijn, met een totaal van 1.029.451
hashtags. Dit pittige gerecht, afkomstig uit de provincie
Sichuan, staat bekend om de tongverlammende werking van de
Sichuan-peperkorrels. In combinatie met gestoomde rijst en
groenten is het een voedzame en smakelijke middaglekkernij.
Uit ons onderzoek blijkt dat pempek het meest instagrambare
gerecht van Indonesië is, met 1.729.583 hashtags op het
socialemediaplatform. Pempek is een viskoekje gemaakt van
gemalen visvlees en tapioca, dat doorgaans wordt geserveerd
met zoetzure saus. Deze Indonesische delicatesse wordt meestal
opgediend met rijst, komkommer of noedels voor een snelle maar
lekkere lunchhap.
Biryani, een van ‘s werelds meest bekende curry’s, krijgt de
eerste plaats op de lijst van meest instagrambare gerechten
van Iran. Op Instagram telden we maar liefst 2.322.453
hashtags voor dit gemende rijstgerecht.
Börek is het meest instagrambare gerecht van Turkije met in
totaal 1.289.171 hashtags op Instagram. Dit populaire
Turkse gerecht
kan worden gevuld met hartige vullingen zoals kaas, groenten
en vlees, maar eveneens met zoete vullingen.
In Vietnam is het meest instagrambare gerecht
pho, een populair streetfood-gerechtje dat bestaat uit bouillon,
rijstnoedels, vlees en kruiden. Het gerecht werd 2.907.538
keer gehashtagd op Instagram.
Het meest instagrambare gerecht van Brazilië blijkt tapioca te
zijn, met in totaal 1.688.380 hashtags. De tortilla-achtige
platte broodjes kunnen worden gecombineerd met zowel zoete als
hartige vullingen.
Uit ons onderzoek blijkt asado het meest instagrambare gerecht
van Argentinië te zijn. Het wordt geserveerd met verschillende
gegrilde soorten vlees en telt net iets meer dan 3 miljoen
hashtags op Instagram.
Met iets meer dan de helft van dit aantal is de arepa het
meest instagrambare gerecht van zowel Colombia als Venezuela.
Deze veelzijdige maaltijd bestaat uit maïsbrood dat vaak wordt
gevuld met een breed scala aan ingrediënten die variëren van
avocado tot versnipperd rundvlees. Arepa telt maar liefst
1.549.292 hashtags.
Het meest instagrambare gerecht van Peru is ceviche mixto, een
klassiek Peruaans voorgerecht dat is samengesteld uit gemengde
zeevruchten. In totaal telt het gerecht 2.639.238 hashtags op
Instagram. Hoewel het meestal als een bijgerecht wordt
gegeten, kan het worden verwerkt tot een smakelijk
lunchgerecht wanneer het wordt geserveerd met tortillachips of
tostadas.
Shoarma staat als eerste gerangschikt als meest instagrambare
gerecht van Egypte en Saoedi-Arabië, met in totaal 1.158.451
hashtags op Instagram. Dit rijkelijk gemarineerde en aan het
spit geroosterde vleesgerecht uit het Midden-Oosten wordt vaak
urenlang langzaam gekookt en dagenlang gemarineerd.
Uit ons onderzoek blijkt dat shakshuka het meest instagrambare
gerecht is uit Algerije, Marokko en Tunesië. Dit gerecht van
gepocheerde eieren en pikante tomatensaus behaalde in totaal
419.159 Instagram-hashtags. Het is een geweldig
allround-gerecht dat kan worden gegeten als ontbijt, lunch en
diner – maar vergeet het brood niet om van de saus te
genieten!
Jollof-rijst blijkt het meest instagrambare gerecht van
Nigeria te zijn. Dit gerecht wordt in één enkele pot bereid en
is een combinatie van langkorrelige rijst, tomaten, uien,
kruiden, groenten en vlees. In totaal werd deze
West-Afrikaanse maaltijd genoemd in 527.140
Instagram-hashtags.
Het meest instagrambare gerecht van Noord-Amerika is de
burger, die ook het meest instagrambare gerecht van de
Verenigde Staten is, met in totaal 33.054.250 hashtags.
Met in totaal 15.416.719 Instagram-hashtags zijn
taco's
volgens ons onderzoek het meest instagrambare gerecht van
Mexico. De
Mexicaanse keuken
is vaak levendig en kleurrijk, waardoor de gerechten perfect
zijn om foto’s van te nemen en op sociale media te posten.
Het meest instagrambare gerecht van Cuba is de medianoche, een
smakelijke zoete sandwich boordevol geroosterd varkensvlees,
ham, Zwitserse kaas en augurken. In totaal vonden we op
Instagram 132.494 hashtags voor dit populaire Cubaanse
lunchgerecht.
ekookte fiddleheads zijn het meest instagrambare gerecht van
Canada. Ons onderzoek wees uit dat deze gekookte varens 71.988
keer werden gehashtagd.
De meest instagrambare gerechten van OceaniëDe fiambre, een
salade met maar liefst 50 verschillende ingrediënten, is met
in totaal 64.250 hashtags het meest instagrambare gerecht van
Guatemala. Deze grote salade wordt meestal bereid voor de Dag
van de Doden en Allerheiligen, maar wordt het hele jaar door
gedeeld op Instagram.
Het meest instagrambare gerecht van Haïti is joumou, een
pompoensoep die is geëvolueerd tot een symbool van vrijheid
voor het land. Joumou wordt vaak gegeten op nieuwjaarsdag en
had in totaal 36.934 hashtags op Instagram.
Het meest instagrambare gerecht van Australië is de
Australische vleespastei, bestaande uit bladerdeeg gevuld met
jus en gehakt. Deze populaire Aussie-maaltijd heeft in totaal
266.868 Instagram-hashtags en kan ook worden gevuld met andere
vullingen, zoals kaas, krokodillenvlees, groenten en
zeevruchten.
De Maori Boil-Up is het meest instagrambare gerecht van
Nieuw-Zeeland, met in totaal 10.205 hashtags. Een authentieke
Maori Boil-Up bevat behalve vlees naar keuze meestal ook
kumara, waterkers, aardappelen, kool en wortelen.
Bedrijven hebben nu meer dan ooit behoefte aan flexibele voordelen
voor hun werknemers, vooral als het gaat om lunch op het werk.
Takeaway Pay helpt bedrijven eten te bestellen en smakelijke
maaltijden te bezorgen aan hun teams, of ze nu thuis of op kantoor
werken.
Meer info over Takeaway Pay
Uit ons onderzoek blijkt dat miljoenen Instagram-gebruikers het
platform gebruiken om kiekjes van hun favoriete eten met de wereld
te delen. Maar welke gerechten werden nu het meest gehashtagd op
Instagram?
Onze studie vertelt ons dat pizza wereldwijd het meest
instagrambare gerecht is. Met maar liefst 86.380.378 hashtags op
Instagram is deze Italiaanse delicatesse de absolute nummer 1.
Het is geen verassing dat pizza zo populair is onder de
Instagram-gebruikers, zowel thuis als op restaurant. Het is
natuurlijk ook het meest instagrambare gerecht van Italië.
Meer info over pizza
Sushi staat kort achter pizza op de tweede plaats in de lijst,
met een totaal van 45.136.853 hashtags.
Ons eerdere onderzoek toonde aan dat dit de afhaalmaaltijd is
die ons geluk met het op een na hoogste percentage verhoogt.
Sushi is duidelijk geliefd, zowel online als offline.
Meer info over sushi
De burger behaalt de titel van derde meest instagrambare gerecht
ter wereld met 33.054.250 hashtags op Instagram.
Dit gerecht bestaat uit vlees in een broodje en is de bekendste
klassieker van de Amerikaanse fastfoodwereld.
De taco verzamelde 15.416.719 hashtags op Instagram waardoor
deze traditionele Mexicaanse maaltijd het volgende gerecht is op
de rangschikking van ’s werelds meest instagrambare gerechten.
Taco’s zijn een creatief gerecht boordevol Mexicaanse smaken. Ze
kunnen makkelijk thuis worden bereid of je kunt ze gewoon
bestellen als afhaalmaaltijd of in een restaurant.
Ontdek de Mexicaanse keuken
Met 11.869.630 hashtags wordt deze Japanse noedelsoep
gerangschikt op de vijfde plaats van de meest instagrambare
gerechten ter wereld.
Deze noedels, die online reeds miljoenen malen werden gedeeld,
worden vaak zorgvuldig verfraaid met tal van toppings, zoals
gesneden varkensvlees, lente-uitjes en verse groenten.
Meer info over ramen
Een ander populair nationaal gerecht in Japan, yakiniku, bleek
wereldwijd het zesde meest instagrambare gerecht te zijn. Het
gebarbecuede vlees in Japanse stijl leverde in totaal 8.689.515
hashtags op.
Hoewel het gerecht heel populair is in Japan, zou yakiniku
eigenlijk geïnspireerd zijn op een vergelijkbaar Koreaans
gerecht.
Meer info over yakiniku
De Japanse keuken doet het uitstekend op Instagram, aangezien
het zevende meest instagrambare gerecht ter wereld sashimi is,
een traditioneel gerecht met rauwe vis.
Uit ons onderzoek blijkt dat er 7.058.780 hashtags op Instagram
zijn voor deze dun gesneden, ongekookte vis.
Meer info over sashimi
Soba, ook bekend als boekweitnoedels, is wereldwijd het achtste
meest instagrambare gerecht, met een indrukwekkende 4.357.175
hashtags.
Soba kan zowel warm in een noedelsoep of gekoeld met een dipsaus
worden gegeten.
Ontdek de Japanese keuken
Gefrituurde kip, een delicatesse afkomstig uit het zuiden van de
Verenigde Staten, blijkt met 3.557.762 hashtags het negende
meest instagrambare gerecht ter wereld te zijn.
Een ogenschijnlijk eenvoudig gerecht waarvan de verrukkelijke
smaak komt van de vele verschillende kruiden die aan de kip
worden toegevoegd voordat deze wordt gefrituurd.
Het uit Korea afkomstige Tteokbokki is het tiende meest
instagrambare gerecht. Dit populaire streetfood-gerechtje
verzamelde in totaal 3.490.133 hashtags op het platform.
Tteokbokki kan worden vertaald als 'geroerbakte rijstwafels' en
staat ervoor bekend dat het pikant uit de hoek kan komen. Het is
het meest instagrambare gerecht van Zuid-Korea.
Kiekjes van gerechten zijn zo populair omdat iedereen het kan
proberen! Je hoeft niet op een luxe vakantie te gaan of zelf
te kunnen koken. Het is een van de makkelijkste manieren om op
je feed met een foto indruk te maken en FOMOOF (Fear of
missing out ... on food) te creëren. Instagram heeft het erg
makkelijk gemaakt. Je hoeft enkel maar de app te openen, een
foto te maken en op posten te drukken. Je kunt dus ook zo je
rijkdom laten zien en tonen op welke plekken je aan het
genieten bent. En dit allemaal terwijl je gelijkgestemde
accounts vindt en inspiratie opdoet.
Als je je favoriete gerechten online wilt delen, denk dan na
over de beste hoeken, achtergronden, belichting en kleuren.
'Overhead'-opnamen bijvoorbeeld zijn geweldig omdat ze de
opstelling in een restaurant of op je eettafel laten zien. De
Instagram Reels zijn ook razend populair omdat ze filmpjes
tonen van authentieke content over voeding. Ze geven vaak de
hele reis weer van het serveren of zelfs bereiden van de
maaltijden tot aan het lege bord.
Wat verlichting betreft is helderder altijd beter! Je wilt dat
iedereen die door de feed scrolt, je foto ziet en deze
bekijkt. Zorg er ook voor dat je foto’s van eten niet
overmatig bewerkt omdat deze anders te kunstmatig kunnen
overkomen. Gebruikers willen immers het gevoel hebben dat het
gerecht klaar is om opgegeten te worden.
Alfie Green, oprichter van
Agency Monty
1.
Thuisbezorgd.nl
probeerde de wereldwijd populairste en meest verspreide gerechten
op Instagram te bepalen. De studie overwoog meer dan 12.000
gerechten uit meer dan 180 verschillende landen.
2. De gerechten in onze dataset bestrijken verschillende keukens
van over de hele wereld en zijn voorbeelden van lokale, regionale
en nationale maaltijden. De verkregen dataset is afkomstig van
TasteAtlas, een gecentraliseerde opslagplaats van gerechten van over de
hele wereld.
3. Om ons onderzoek te vernauwen, werden alleen de meest
onderscheidende gerechten uit onze dataset geselecteerd voor
verdere analyse. Voor de keuze van de gerechten werd uitgegaan van
een landelijke populariteitsindex berekend door TasteAtlas. We
hebben bijzondere aandacht besteed aan het kiezen van gerechten
die geschikt worden geacht voor de lunch. Het resultaat van de
test was een lijst met de tien populairste gerechten voor 187
landen.
4. Voor elk van de gerechten in onze test zochten we naar het
totale aantal Instagram-hashtags. Speciale aandacht werd besteed
aan de selectie van hashtags die voor elk gerecht werd gebruikt.
Waar van toepassing werden ook variaties en vertalingen van elke
hashtag overwogen.
5. De resulterende dataset werd gebruikt om een tabel te maken
met het totale aantal Instagram-hashtags per gerecht. Er werd ook
een tabel gemaakt met per land het gerecht met het grootste aantal
hashtags. Als afronding van ons onderzoek stelden we de
bovenstaande tabellen samen die de populairste gerechten op
Instagram onthullen.