16 April 2021 •

• Leestijd ongeveer 2 minuten.

De kracht van social media voor restaurants

Social media zijn deel van ons dagelijks leven en ze vormen daarmee een fantastische tool voor restaurants om online op te vallen. Gelukkig zijn er een paar simpele manieren als je wilt beginnen om social media in je voordeel te gebruiken als restauranteigenaar. In een tijd waarin klanten die in het restaurant komen eten bijna niet bestaat, kun je je klanten nog steeds digitaal bereiken.

Dit zijn 6 manieren om social media in te zetten voor jouw restaurant:

#1. Kies de juiste platforms

Facebook, Instagram en Twitter zullen de belangrijkste platforms zijn om een profiel voor jouw restaurant op te maken. Dit zijn de populairste platforms om een grotere doelgroep te bereiken. Natuurlijk hoef je niet op al deze platforms aanwezig te zijn, je kunt er ook voor kiezen om al je aandacht op één platform te richten.

#2. Gebruik video’s

Professionele videodiensten zijn duur, maar goed om te weten: persoonlijke video’s die gefilmd worden voor Instagram en Facebook met je smartphone werken ook heel goed! Klanten voelen zich verbonden met het gevoel van ‘echtheid’ dat ze ervaren door dit soort video’s.

#3. Maak er een wedstrijdje van

Natuurlijk zijn social media wedstrijden het een leuke belevenis voor je klanten, maar het is ook een waardevolle manier om contact te maken met jouw klanten om een nog betere relatie met hen op te bouwen. Vraag bijvoorbeeld simpelweg aan je klanten of ze hun beste ervaring in jouw restaurant of tijdens bezorging willen beschrijven en kies de beste: die wint een prijs.

#4. Focus op je foto’s

De meeste smartphones hebben een camera die goed genoeg is om aantrekkelijke foto’s van jouw gerechten en restaurant mee te maken. Maak simpelweg een foto van een vers bereid gerecht en upload die met een leuk onderschrift zoals “Ben je klaar voor de lunch?”.

#5. Reageer op beoordelingen

Of ze nu super goed of een beetje negatief zijn, het is belangrijk om tijd te stoppen in het beantwoorden van beoordelingen op sociale media. Het beheren van je reputatie is belangrijk, en klanten letten meer op onbeantwoorde beoordelingen dan op negatieve beoordelingen. Bedank klanten die goede beoordelingen achterlaten en zorg ervoor dat klanten die negatieve beoordelingen achterlaten, het gevoel krijgen dat hun zorgen gehoord worden.

#6. Repost content van je klanten

Gebruik wat je klanten over jouw restaurant plaatsen op sociale media: dat is een goede manier om social proof te gebruiken en merkbewustzijn te vergroten! Deze content is gratis te gebruiken op uw pagina en zo bespaart je ook nog eens tijd.

Dit zijn slechts een paar manieren waarop je de kracht van sociale media kunt inzetten voor jouw restaurant. Hou een oogje in het zeil voor meer tips in de toekomst!