21 juni 2021 •

• Leestijd ongeveer 3 minuten.

Uitbreiding statiegeldsysteem voor kleine plastic flessen

Met ingang van 1 juli 2021 wordt het bestaande statiegeldsysteem voor plastic flessen in Nederland uitgebreid naar kleine plastic flessen. In dit artikel lees je wat er gaat veranderen en wat dit betekent voor jouw restaurant.

Wat verandert er en waarom?
Met ingang van 1 juli 2021 wordt het bestaande statiegeldsysteem voor plastic flessen in Nederland uitgebreid naar kleine plastic flessen. Dit betekent dat producenten en importeurs verplicht worden om statiegeld te heffen op kleine plastic flessen.

De consument betaalt uiteindelijk dit statiegeld aan de verkoper, en kan het terugkrijgen door de fles in te leveren bij een inzamelpunt.

Restaurants hoeven niet op te treden als inzamelpunt, maar moeten het statiegeld wel apart vermelden op hun bonnetjes, omdat statiegeld niet belast is met BTW, maar de maaltijd wel.

Lees hier meer.

Wat is de hoogte van het statiegeld?
– Plastic flessen <1 liter: € 0,15 (nieuw!)
– Plastic flessen van 1 tot 3 liter: € 0,25 (dit is al van toepassing)
– Kleine bierflesjes: € 0,10 (dit is al van toepassing op bepaalde artikelen)

Let op: alle flessen waarop statiegeld wordt geheven, worden door de producenten/importeurs duidelijk als zodanig aangeduid met het nieuwe statiegeld logo. Ook wordt het statiegeld alleen berekend op flessen frisdrank en water, niet voor bijvoorbeeld zuivel of sappen.

Hoe zal het statiegeld op het menu van het restaurant worden weergegeven?
Zodra het statiegeld op de juiste wijze is doorgegeven door het restaurant aan Thuisbezorgd.nl, wordt het statiegeld als zodanig weergegeven op het menu. Het is niet verplicht om statiegeld weer te geven op het menu. We raden dit aan wel te doen, zodat het voor klanten duidelijk is dat zij statiegeld terugkrijgen op deze producten. Het is wel verplicht om het statiegeld op het bonnetje voor de klant te vermelden omdat er geen BTW berekend kan worden over het statiegeld.

Wordt statiegeld op mijn factuur weergegeven?
Nee, statiegeld wordt niet apart weergegeven.

Hoe kan ik het statiegeld toevoegen aan mijn menu?
Neem contact op met de klantenservice om de prijzen op je menu aan te passen. Je kunt ons bereiken via info@thuisbezorgd.nl. Vermeld in je onderwerpregel ‘statiegeld’, zodat wij je verzoek zo snel mogelijk kunnen verwerken.

Moet ik het statiegeld op het bonnetje voor de klant vermelden?
Ja, dat is verplicht. Aangezien er op statiegeld geen BTW van toepassing is, moet je als restaurant het statiegeld apart vermelden op het bonnetje.

Let op: besteloverzichten die door Thuisbezorgd.nl worden verstrekt, zijn geen wettelijke bonnetjes. Statiegeld staat op deze besteloverzichten dan ook niet vermeld. Het restaurant is verantwoordelijk voor de correcte weergave van het statiegeld op de bonnetjes voor klanten.

Rekent Thuisbezorgd.nl commissie over statiegeld?
Ja, er wordt commissie berekend over het totale bestelbedrag zoals vermeld in het aanmeldingsformulier: ”Commissie wordt berekend over het totale bestelbedrag incl. BTW”.

Let op: Thuisbezorgd.nl berekent commissie over het totale bestelbedrag (dat is inclusief BTW en ook inclusief statiegeld). BTW wordt berekend over de in rekening gebrachte commissie. Dit betekent dat er door Thuisbezorgd.nl geen BTW wordt berekend op het statiegeld.

Welke gevolgen heeft de statiegeldwijziging voor mijn klant?
Een klant zal vanaf 1 juli een flesje betalen waar ook op statiegeld op zit. Als je de prijzen van je flessen verhoogt, betekent dat dus ook dat klanten een hogere prijs betalen. De klant kan deze extra kosten terugkrijgen door de fles bij een inzamelpunt in te leveren.

Hoe zit het met oude voorraad?
Oude voorraden mogen tot 1 juli 2021 in de handel worden gebracht. Vanaf 1 juli 2021 mogen producenten/importeurs geen flessen meer zonder statiegeld op de markt brengen; alles wat al verder in de keten ligt, mag worden verkocht zonder statiegeld.