29 April 2021 •

• Leestijd ongeveer 1 minuut.

Vertraagde bestellingen: In contact komen met je klanten

In deze tijd zijn online bestellingen en bezorging goed voor meer dan de helft van de omzet van een gemiddeld restaurant. Met grote aantallen bestellingen die op piekmomenten binnenkomen, is het begrijpelijk dat bestellingen soms vertraagd zijn.

Er zijn een aantal factoren die bestellingen kunnen vertragen. Het gerecht werd bijvoorbeeld wat later dan verwacht gemaakt, omdat er ineens heel veel bestellingen binnen kwamen. Maar het zou ook kunnen dat een restaurant op een bepaalde dag personeelstekort heeft en daardoor achterloopt op hun gemiddelde bezorgtijd.

Hoewel er veel aspecten zijn die van invloed kunnen zijn op het op tijd bezorgen van de bestelling bij je klant, kun je ook dingen doen om zaken onder controle te houden. Het belangrijkste daarbij is je klant op de hoogte houden. Als je voorziet dat een bepaalde bestelling te laat is, neem dan contact op met je klant en laat ze dit weten.

Proactief communiceren over vertraagde bezorging draagt bij aan het geduld van je klanten. Als de bestelling iets later is, is het soms al genoeg om je klant te bellen, je excuses aan te bieden voor de late bezorging en hen geruststellen dat het er zo aan komt. Maar soms is een bestelling meer dan 45 minuten te laat. Bel je klant en leg de reden voor de vertraging aan ze uit. Als het kan, geef je ze een kleinigheidje ter compensatie voor het wachten.

Contact opnemen met je klanten in dit soort situaties laat hen weten dat je ze waardeert en zo zorg je ervoor dat ze vaker bij jouw restaurant terug zullen komen.