20 May 2022 •

• Leestijd ongeveer 3 minuten.

5 tips om je gemiddelde bestelwaarde te verhogen

Wist je dat je je gemiddelde bestelwaarde en dus je omzet kunt verhogen met een paar simpele aanpassingen aan je menukaart? Zo haal je het maximale uit je bestellingen, zonder dat je er extra capaciteit of personeel voor nodig hebt. Bovendien maak je op deze manier je menu overzichtelijker voor je klanten. Laten we de tips samen doornemen.

1. Keuzemenu

Verhoog de waarde van je bestellingen door je aanbod uit te breiden door een keuzemenu toe te voegen. Tijdens het bestellen van een gerecht kunnen klanten dan gelijk iets extra’s toevoegen, zoals:

  • Drankjes: Bied klanten de mogelijkheid om gelijk ook een drankje te bestellen.
  • Formaat: Stel je porties standaard in als ‘groot’. Klanten kunnen dan zelf onder het gerecht kiezen als ze een ‘klein’ formaat willen bestellen.
  • Toppings: Voeg de mogelijkheid toe om tegen betaling extra toppings te bestellen, zoals: extra kaas, extra champignons, extra vlees, en meer.
  • Breng extra’s in rekening: Breng kosten in rekening voor chopsticks, mes en vork, gember en soja.

Belangrijk: We geven klanten altijd de optie om zelf te beslissen of ze iets extra’s willen bestellen uit het keuzemenu.

2. Menubeheer

Niet alleen je gerechten, maar ook je menu moet goed worden ‘bereid’, zodat het klanten aantrekt en ze graag bij je willen bestellen. Hoe je dit kunt doen?

  • Foto’s van je gerechten: Geef je klanten een voorproefje van wat ze bij je kunnen bestellen. Restaurants die foto’s aan hun menu toevoegen, zien een toename van bestellingen – soms zelfs tot wel 20%!
  • Omschrijving: Een korte lijst met alle ingrediënten, zoals ‘met ijsbergsla, tomaten, uien en augurken’, biedt klanten alle informatie die ze nodig hebben.
  • Samengestelde menu’s: Door items op je menu te combineren, kun je je verkoop een boost geven. Combineer bijvoorbeeld een gerecht op je menu met een drankje voor een standaard prijs.

3. Zelf samenstellen

Het zelf kunnen samenstellen van een gerecht is heel populair onder klanten. Dit is bij veel gerechten mogelijk, zoals burgers, poké bowls en pizza’s. Geef je klanten deze mogelijkheid en zie ook je klanttevredenheid groeien.

4. Alle gerechten online én in je restaurant aanbieden

Bied je in je restaurant bijgerechten, zoals salades of snacks, of nagerechten zoals, ijs of taartjes aan? Vergeet niet om deze items ook toe te voegen aan je menu op Thuisbezorgd.nl. Zo kunnen klanten gelijk iets bijbestellen en verhoog jij je gemiddelde bestelwaarde.

5. Bekijk je prijzen

Neem de tijd om je prijzen te analyseren. Je kunt daarbij nagaan of je prijzen nog wel realistisch zijn met alle prijsverhogingen, denk aan de inkoop van ingrediënten en stijging van vaste lasten. Door deze kosten in kaart te brengen kun je je marge berekenen en overwegen om je prijzen te verhogen.

Wijzigingen aanbrengen

Wil je een van deze bovenstaande wijzigingen doorvoeren? Mail dan je aanpassen naar onze klantenservice via info@thuisbezorgd.nl.

Waar kan ik mijn gemiddelde orderwaarde vinden?

Met Analytics in je Restaurantportaal kun je precies zien wat je totale gemiddelde bestelwaarde is. Analytics is een centraal overzicht met de belangrijkste gegevens voor jouw bedrijf en geeft je meer inzicht in het daadwerkelijke succes van je restaurant op Thuisbezorgd.nl. De statistieken zijn centraal verzameld en zijn direct beschikbaar, op elk gewenst moment, dus je bent geen tijd kwijt met het verzamelen van data.