3 June 2022 •

• Leestijd ongeveer 3 minuten.

De 5 meest gemaakte fouten van een online menu en hoe je ze kunt voorkomen

Niet alleen je gerechten, maar ook je menu moet goed worden ‘bereid’, zodat het klanten aantrekt en ze graag bij je willen bestellen. Bij online menu’s zijn er een aantal belangrijke punten om rekening mee te houden wanneer het gaat om je menu-indeling en klanttevredenheid.

Dit zijn de 5 meest gemaakte fouten van een online menu of aanvragen voor wijzigingen, en hoe je ze kunt voorkomen.

1. Pizza’s: vermeld formaten en extra toppings

Pizza Margherita met extra kaas of pizza salami met extra champignons? Geen probleem!

Zelf pizza’s kunnen samenstellen is heel populair onder klanten. Zorg ervoor dat je ook de extra kosten voor extra toppings op je menu vermeld, of wanneer je een wijziging aanvraagt. Hetzelfde geldt als je een andere prijs wilt vragen voor extra toppings op verschillende formaten pizza’s.

Zo voorkom je vragen van klanten, maar ook verlies voor je restaurant. En belangrijk: de diameter van je pizza’s in centimeters. Klanten willen weten wat ze kunnen verwachten als ze bestellen en worden niet graag verrast door het formaat van de pizza.

2. Allergenen en toevoegingen: etikettering van alle gerechten en extra ingrediënten

Allergische reacties door het onbewust eten van noten of vis? Dat moeten we te allen tijde voorkomen. Het is belangrijk om elk los gerecht én alle extra ingrediënten te voorzien van de juiste informatie.

Klanten vertrouwen op je productinformatie als ze hun bestelling plaatsen. Wees je daarom bewust van deze belangrijke taak en voorkom allergische reacties en klachten van klanten.

Thuisbezorgd.nl doet dit ook en aanvaardt daarom alleen menuwijzigingen met volledige informatie over allergenen en toevoegingen in overeenstemming met de Nederlandse wetgeving rondom de etikettering van levensmiddelen.

3. Drankjes en voorverpakte producten: merk, hoeveelheid en smaken

Wat krijg ik voor mijn geld? Deze vraag stellen klanten zichzelf regelmatig als ze drankjes of ander voorverpakt eten bestellen, zoals ijsjes of een dessert.

Enerzijds is het vermelden van het merk hier natuurlijk belangrijk, anderzijds de vermelding van de exacte hoeveelheid. Merk en kwantiteit van het product in relatie tot de prijs geef je klanten belangrijke informatie voor hun aankoopbeslissing.

Niet minder belangrijk is de exacte beschrijving van de smaak, zoals Ice Tea Peach 0.33 l of Ben & Jerry’s Cookie Dough 500 ml. Voorkom klachten en stimuleer verkoop en klanttevredenheid met nauwkeurige productbeschrijvingen.

4. Salades: dressing en bereiding

Dressing? Ja, graag, maar welke moet ik kiezen? Om deze vraag te voorkomen, beschrijf je de dressings, sauzen en zelfs garneringen waar klanten uit kunnen kiezen.

Is de dressing apart verpakt of wordt deze tijdens de bereiding direct op de salade gedaan? Dit kleine – maar belangrijke – stukje informatie kan voor klanten van cruciaal belang zijn wanneer zij hun bestelling plaatsen en kan hun aankoopbeslissing beïnvloeden.

Reken je extra voor dressing, sauzen en garnering? Geef dit dan direct aan zodat er later geen verrassingen of misverstanden zijn.

Denk eraan: vermeld alle allergenen en toevoegingen van je dressings, sauzen en bijgerechten.

5. Kebab: salade-ingrediënten en sauzen

Klanten hebben hun eigen voorkeur. Dit geldt ook als ze kebab of falafelgerechten bestellen. Om klanten de mogelijkheid te geven hun bestelling precies op hun wensen af te stemmen, hebben ze zoveel mogelijk informatie nodig.

Veelgestelde vragen als er kebab of falafel wordt bestelt: welke salade-ingrediënten worden standaard gebruikt in de bereiding?

Kan ik een saus kiezen? Zit er ook salade bij het kebabmenu? Een korte lijst met alle ingrediënten, zoals ‘met ijsbergsla, tomaten, uien en augurken’, biedt klanten alle informatie die ze nodig hebben. Als de keuzeopties voor verschillende sauzen ook vermeld worden, gaat het hart van je klant nog sneller kloppen.

Wij van Thuisbezorgd.nl doen rest en zorgen ervoor dat alles naar wens kan worden geselecteerd.