26 november 2020 •

• Leestijd ongeveer 5 minuten.

Een interview met Andre ten Wolde van Domino’s Pizza

Twaalf jaar lang was Andre ten Wolde de hoogste baas van Domino’s Pizza in Nederland en België. Vorig jaar verwisselde hij deze functie voor die van operationeel directeur van Domino’s in Europa. We spreken hem op een van de weinige dagen dat hij ‘thuis’ is, in Nederland.

“Thuisbezorgd.nl is een belangrijk verkoopkanaal voor ons.”

Domino’s heeft een sterke focus op snelle bezorging. Hoe belangrijk is die levertijd voor het succes van Domino’s?
“De kwaliteit van de pizza is en blijft het belangrijkst, maar de bezorgtijd heeft daar natuurlijk veel invloed op. Want hoe korter die pizza onderweg is, hoe lekkerder hij blijft. Het gaat ons er dus niet zozeer om dat de klant de pizza supersnel in huis heeft, maar vooral dat we een lekkere maaltijd afleveren.”

Valt er nog tijd te winnen bij de bereiding van jullie pizza’s?
“We zouden de bereiding aan een robot kunnen overlaten, zoals in Amerika al wel gebeurt. Maar wij laten de pizza’s liever gewoon door mensenhanden maken. We zouden ook kunnen kiezen voor voorgevormde pizzabodems om de bereiding sneller te laten verlopen. Maar de smaak van bodems van vers deeg is gewoon beter, dus dat doen we ook niet. De manier waarop we de pizza’s bereiden, gebeurt al heel efficiënt, dus daar is niet echt tijdwinst te behalen. Bovendien leidt een snellere productie waarschijnlijk niet tot een beter product. Snellere bezorging doet dat wel.”

Hoe bereik je die snelle bezorgtijden?
“Door de afstand tot de klant kleiner te maken. Oftewel: door veel vestigingen te hebben. Dat maakt het mogelijk om snel te bezorgen. Uitbreiding van het aantal vestigingen is en blijft daarom voor ons een speerpunt.”

Brengt die focus op snelle bezorging de veiligheid van bezorgers niet in gevaar?
“Zeker niet. We vragen niet van ze dat ze sneller gaan, maar zorgen ervoor dat ze niet zover hoeven. Bovendien krijgen al onze bezorgers een uitgebreide training en hebben al onze bezorgvoertuigen gps. Daarmee kunnen we niet alleen zien waar de bezorgers zijn, maar ook of ze te hard rijden of plotseling remmen.”

Het vinden en behouden van bezorgers is voor veel bezorgrestaurants een uitdaging. Hoe pakt Domino’s dat aan?
“Een goede werksfeer is belangrijker voor medewerkers dan een euro per uur meer. Om managers te helpen die goede sfeer te creëren, bieden we ze bijvoorbeeld een training aan die daarvoor handvatten geeft. Daarnaast hebben we een beloningssysteem dat goed werkt. Ook de mogelijkheid om door te groeien, is belangrijk om het interessant te houden voor medewerkers. De CEO’s van België, Duitsland en Frankrijk zijn bijvoorbeeld alle drie ooit begonnen als bezorger bij Domino’s. Vervolgens zijn ze franchisenemers geworden en inmiddels dus CEO.”

Jullie organiseren regelmatig familiedagen. Voor wie zijn die bedoeld?
“Familiedagen zijn gezellige dagen waarop gezinsleden van onze jonge bezorgers een kijkje in de keuken kunnen nemen. Als ze willen, mogen ze ook zelf pizza’s bezorgen. Zo zien ze wat hun kind doet en dat dat veilig en leuk is. Dat wordt erg gewaardeerd en het spreekt zich ook rond. Het is een van de redenen waarom we vrij gemakkelijk aan nieuwe bezorgers komen.”

Gezonde voeding is steeds belangrijker voor mensen en toch blijft Domino’s groeien. Hoe kan dat?
“Door in te spelen op de vraag van de klant. We hebben bijvoorbeeld alle kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen uit onze maaltijden gehaald. Ook de hoeveelheid zout en suiker is flink verminderd. Verder zijn het deeg voor de bodem en onze tomatensaus honderd procent vegan en dus voor vrijwel iedereen geschikt. Er is een ruime keuze aan verse toppings, waarmee we aan alle dieetwensen tegemoet kunnen komen. Daarnaast staan er ook een aantal glutenvrije pizza’s op het menu. Pizza wordt vaak gegeten in groepen. Goed dus om ‘voor elk wat wils’ te hebben.”

Lunch wordt voor steeds meer restaurants een belangrijke maaltijd. Geldt dat ook voor Domino’s?
“Lunchbestellingen groeien inderdaad hard. Voor 5 uur ’s middags bieden veel vestigingen bijvoorbeeld ook sandwiches en fruit smoothies aan. Toch worden pizza’s nog het meest besteld, ook voor de lunch. Daarnaast zien we de bestellingen later op de avond toenemen, zeker in de grote steden. Dat is voor veel mensen een snackmomentje.”

Domino’s is al jaren aan het experimenteren met bezorgrobots. En in Australië werken jullie al met een pizzachecker om de kwaliteit van de pizza’s te controleren. Hoe ziet de toekomst van bezorgmaaltijden er volgens jou uit?
“Wat de bezorgrobots betreft: het is zeker niet de bedoeling om bezorgers te vervangen door robots. Maar de bezorgmarkt groeit zo hard dat er straks gewoonweg niet meer genoeg bezorgers zijn om alle maaltijden af te leveren. Op dit moment laat de wetgeving het gebruik van bezorgrobots nog niet toe, maar dat gaat in de toekomst waarschijnlijk wel veranderen. Verder zal het bestellen via andere apparaten dan laptop of telefoon toenemen, bijvoorbeeld via smartwatch, tv of het scherm in je auto. En: er valt nog veel te winnen door online betalen gemakkelijker te maken. Dat kost klanten nu nog te veel tijd.”

Mensen kunnen ook bestellen via jullie eigen platform. Waarom staat Domino’s ook op Thuisbezorgd.nl?
“Omdat er een grote groep mensen is die alleen bestelt via Thuisbezorgd.nl. Als wij daar ontbreken, lopen we dus heel veel bestellingen mis. Veel mensen denken bijvoorbeeld niet meteen aan Domino’s als ze lunch willen bestellen. Tot ze door de restaurantlijst scrollen en ons daar tegenkomen. Thuisbezorgd.nl is een belangrijk verkoopkanaal voor ons.”