27 januari 2021 •

• Leestijd ongeveer 4 minuten.

‘Reclame voor Thuisbezorgd.nl betekent bestellingen voor de restaurants’

Hoe beter de kwaliteit van je maaltijden en de bezorging, hoe meer bestellingen. Dat spreekt voor zich. Maar die kwaliteit is zeker niet de enige succesfactor. “Bestellingen rollen niet zomaar binnen, hoe goed je restaurant ook is”, zegt Maurine Alma, CMO. “Marketing is onmisbaar.”

Marketing is de verzamelnaam voor alle activiteiten die ervoor zorgen dat een product of dienst door zoveel mogelijk klanten gebruikt wordt. Met als doel een zo hoog mogelijke omzet natuurlijk. “In ons geval houdt dat in: nieuwe klanten naar Thuisbezorgd.nl trekken en zorgen dat bestaande klanten steeds terugkomen”, begint Maurine Alma, sinds 3 jaar CMO bij Just Eat Takeaway.com. “Daarin ondersteunen we restaurants op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met reclame op tv en online.”

Maurine Alma, CMO van Thuisbezorgd.nl

Met de reclame voor Thuisbezorgd.nl adverteer je voor alle restaurants. Maar dan wel indirect.
“Dat klopt, maar het effect is groot. Door te zorgen dat het merk Thuisbezorgd.nl bekend is bij veel mensen, wordt de kans dat ze via de website of app bestellen veel groter. Ook brengen we nieuwe diensten en services onder de aandacht, zoals bijvoorbeeld de ‘vervangende bedrijfskantine’ Takeaway Pay. Hoe meer bedrijven eraan meedoen, hoe meer bestellingen de restaurants krijgen. Ook hier maken we dus niet direct reclame voor de restaurants, maar levert het hen wel direct iets op.”

Maar Thuisbezorgd.nl adverteert ook voor individuele restaurants.
“Zeker! We maken bijvoorbeeld voor elk restaurant een eigen Google-advertentie. Als iemand op Google een restaurantnaam intikt, verschijnt er meteen een advertentie namens Thuisbezorgd.nl van dat zelfde restaurant. Dat gebeurt omdat het restaurant is aangesloten bij Thuisbezorgd.nl. Zo maken we de kans dat er bij een van ‘onze’ restaurants wordt besteld zo groot mogelijk. Op het moment dat een nieuw restaurant op Thuisbezorgd.nl staat, gaat ook de online advertentie live. Zo krijgt de verkoop meteen een boost.” 

Hoe zorg je dat Thuisbezorgd.nl zo goed mogelijk opvalt tussen andere platforms?

“We hebben een aparte marketingafdeling die zich daarmee bezighoudt, zó belangrijk is dat. De afdeling Performance marketing zorgt onder meer voor een sterke link tussen de zoektermen die mensen intikken op zoekmachines en ons bestelplatform. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op ‘pizza bestellen’, staan de lokale Thuisbezorgd.nl-pizzeria’s bovenaan in de lijst van resultaten.”

Hoe speel je in op de voorkeuren van de klant?

“We werken met slimme tools die precies weten waar en wat een klant de vorige keer bij ons heeft besteld. Die restaurants en ook andere restaurants in de buurt promoten we dan weer in de nieuwsbrieven die we klanten mailen. Daarnaast krijgen klanten online regelmatig een Thuisbezorgd.nl-banner te zien die is afgestemd op hun voorkeur. Bijvoorbeeld: ‘Thais bestellen in Rotterdam?’. We dwingen mensen natuurlijk niet om iets te bestellen, maar we maken het ze wel héél gemakkelijk.”

Thuisbezorgd.nl zit niet alleen in Nederland. Hoe lukt dit voor alle landen en talen?
“Voor elk land hebben we mensen in dienst die én verstand hebben van de technische kant van ons platform én de taal van dat land kennen. Marketing kost veel tijd en geld als je het goed wilt doen. We denken echt over alles na. Zo hebben de restaurants hun handen vrij om te doen waar zij goed in zijn.”

Hoe ‘groot’ is het merk Thuisbezorgd.nl?

“Wij houden elke maand een enquête waarin we mensen vragen: ‘Als je denkt aan online eten bestellen, aan welk merk denk je dan?’ Thuisbezorgd.nl behoort in al ‘onze’ landen tot de meest genoemde merken. In 5 landen noemt meer dan de helft van de mensen Thuisbezorgd.nl zelfs als eerste.”

Is dat ook de reden waarom Thuisbezorgd.nl EURO 2020 sponsort?

“Dat doen we allereerst omdat zo’n groot Europees evenement onze naamsbekendheid vergroot en versterkt. Er wordt massaal naar de wedstrijden gekeken. Door jong en oud, mannen en vrouwen, families en vriendengroepen en door heel Europa. Veel mensen zien dus de borden, het veld en de andere reclame. En dat betekent weer dat nog meer mensen eten gaan bestellen bij Thuisbezorgd.nl. Jammer maar begrijpelijk dat het EK vanwege het Coronavirus is uitgesteld tot 2021. Maar dan kunnen restaurants profiteren van onze winacties en andere campagnes die voorafgaand aan de wedstrijden van start gaan. Ook zijn er speciale acties waar restaurants aan mee kunnen doen. Alles om het aantal bestellingen een boost geven.”