Hero edit sla
July 24, 2020 (Bijgewerkt June 22, 2021)

Deze Nederlandse favoriet heeft een vegan variant — en je kunt 'm nu laten bezorgen

Deze maand nemen we een kijkje Behind The Menu bij een van Nederlands beste vegan restaurants, en ze bezorgen nu ook helemaal tot aan je voordeur.

Iedereen in Nederland kent de kapsalon: döner, patat, saus, een flinke lading kaas en wat salade. Bij SLA hebben ze er een originele draai aan gegeven: de Lazy Vegan Kapsalon. Fijn detail: als je in een extra luie bui bent, kun je de Lazy Vegan Kapsalon ook thuis laten bezorgen.

We spraken af met Nina Pierson, Brand Director en mede-oprichter van SLA, om meer te horen over de goddelijke plantaardige kapsalon en over het ontstaan en het succes van deze bijzondere saladebar.

Hoe is het concept achter SLA ontstaan?

Vanuit een combinatie van passie en noodzaak. In 2007 verloor ik mijn vader aan kanker. Hij was al veel eerder opgegeven, maar uiteindelijk heeft hij nog negen jaar langer geleefd dan de dokters hadden verwacht. Ik denk dat de manier waarop hij zijn dieet had aangepast daarin een rol heeft gespeeld, maar toen was ik daar nog niet zo bewust mee bezig. 

Toen ik een paar jaar later door Myanmar reisde, las ik een boek over gezonde voeding. Ineens viel alles op z’n plek: dit kan voeding dus voor je gezondheid betekenen! Sterker nog, met voeding probeer ik het risico op ziek worden zoveel mogelijk te voorkomen, wat natuurlijk beter is dan genezen.

Sterker nog, met voeding probeer ik het risico op ziek worden zoveel mogelijk te beperken. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Bij terugkomst besefte ik hoe weinig aanbod er was wat betreft gezonde lunches. Op een broodje gezond krijg je vaak maar één plakje komkommer en één plakje tomaat. In Nederland heerst zo’n broodcultuur! Tot een paar jaar terug kon je bijna nergens even een gezond alternatief voor dat broodje gezond bestellen zonder er uitgebreid te hoeven dineren. Iets wat je in no-time voor je neus krijgt gezet, of thuis kunt opeten en waarmee je in één keer je portie groenten voor die dag binnen hebt. Zo is het idee ontstaan om zelf een saladebar te beginnen. Binnen een half jaar vonden we deze locatie op de Ceintuurbaan in Amsterdam. Al onze salades zijn vol en rijk, en voor vijfennegentig procent plant-based, en dan kun je er heus wel een broodje of wat kip bij krijgen.

Jullie hebben nog meer locaties, waar zitten die allemaal?

We hebben inmiddels twaalf locaties. Haarlem, Den Haag, en Rotterdam hebben elk één locatie, Utrecht heeft er twee: Voorstraat en Hoog Catharijne, bij het station. En de rest van onze locaties vind je in Amsterdam. We zitten dus hier aan de Ceintuurbaan, Westerstraat en Haarlemmerdijk, Utrechtsestraat, Middenweg, Amstelveenseweg en op de Zuidas. 

We hebben bewust de keuze gemaakt om het merk nóg sterker neer te zetten. 

Daarom hebben we de laatste tijd extra veel aandacht besteed aan het straktrekken van de achterkant. Zo zijn we een eigen productiekeuken in een oude bakkerij in Amsterdam-Oost begonnen. Daar komen alle verse ingrediënten voor onze locaties vandaan.

We willen wel op meer plekken in Nederland gaan zitten, maar eerst willen we deze rare periode met COVID-19 doorkomen. Wie weet wat er daarna op ons pad komt. Er zijn zoveel interessante steden om naar te kijken: Leiden, Nijmegen, Maastricht, Delft, Arnhem. Nieuwe locaties zullen relatief klein zijn, met een paar zitplekken en waarbij de focus ligt op afhalen en bezorgen. 

De steden die je noemt zijn vooral studentensteden.

Veel ervan zijn studentensteden, dat klopt. Onze voornaamste doelgroep is iets ouder, maar we willen ook graag studenten stimuleren om gezonder te eten. We hebben bijvoorbeeld partnerships met universiteiten en hogescholen, zodat studenten met hun studentenpas bij ons terechtkunnen. Dat gaat prima!

Welk effect heeft COVID-19 gehad op jullie bedrijfsvoering? En merk je dat de waardering voor lokale ondernemers is toegenomen?  

Wij werkten altijd al zoveel mogelijk met lokale ondernemers en biologische boeren. Onze ingrediënten worden op een eerlijke manier geproduceerd, daar willen we ook eerlijke prijzen voor betalen. 

Zelf hebben we bij SLA die waardering ook gemerkt. Veel mensen kochten cadeaubonnen om ons te steunen. En hoewel je bij ons in het begin van deze periode alleen kon afhalen of laten bezorgen, draaide een aantal locaties toch vrij goed. Wie weet waardeert men ons aanbod van lokale producten nu nog wel meer!

Tot een paar jaar terug kon je bijna nergens even een gezond alternatief voor dat broodje gezond bestellen zonder er uitgebreid te hoeven dineren.

Kun je ons iets meer vertellen over de Lazy Vegan Kapsalon?

Dat is één van mijn favoriete gerechten bij SLA. Onder andere door de vegan chicken van Lazy Vegan, een lokaal merk. Deze vleesvervanger is gemaakt van doperwten en daardoor rijk in proteïne. Daar doen we quinoa, zoete aardappel en watermeloenradijs en vegan sriracha-mayonaise bij. Echt heel erg lekker en vergeleken met een gewone kapsalon kun je het zeker een hele gezonde salade noemen! 

Zijn er nog meer gerechten op jullie menukaart waar je geen genoeg van kunt krijgen?

Ik eet vijf dagen per week van ons menu, ik heb er oprecht elke dag opnieuw zin in. Onder andere vanwege de Lazy Vegan Kapsalon, maar ook de Spicy Tofu Ramen, een Aziatisch gerecht met Indonesische en Vietnamese invloeden. Er zit vanalles in: in tamari gemarineerde tofu, currysaus met bonen, Thaise basilicum en nog veel meer verschillende smaken, heel erg lekker!

Kun je iets meer vertellen over de totstandkoming van jullie menu?

Twee maanden voordat de nieuwe menukaart ingaat, voeren we samen met een hele goede chef de receptuurontwikkeling uit. Het is ontzettend leuk om originele smaken en recepten zelf te kunnen uittesten.

Welk advies zou jij aan startende horeca-ondernemers geven?

Investeer in een goed inkoopsysteem dat je helpt om voedselverspilling zoveel mogelijk te voorkomen. Wij hebben echt een ingenieus systeem dat onze bedrijfsleiders in staat stelt om zo strak mogelijk in te kopen. Daarin kunnen ze precies zien wat er die dag is ingekocht. Dat systeem berekent automatisch hoeveel er aan het einde van de dag is verkocht, wat er nog over is en wat er voor de volgende dag moet worden ingekocht. Nog een advies dat ik graag geef: zet altijd een paar plantaardige opties op je menu. Ik heb gemerkt dat veel chefs er juist extra enthousiast van worden wanneer ze hun creativiteit kunnen inzetten om een aantal toffe plantaardige gerechten te bedenken.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel