Resized flexitarianism
June 19, 2020 (Bijgewerkt April 19, 2021)

Hoe je minder vlees eet zonder volledig vegan te gaan

We zagen al een flinke verandering in onze eetgewoonten de afgelopen jaren. Velen van ons doen de dingen tegenwoordig ietsje anders, of het nou beter is voor het milieu, voor het welzijn van dieren of voor onze eigen gezondheid. 

Daarbij experimenteren we erop los: we gaan naar de vegetarische slager, verdiepen ons in veganisme en proberen het pescotarische dieet (geen vlees, wel vis). Bij Thuisbezorgd.nl zijn we in de ban van de laatste nieuwkomer op het gebied van verantwoorde voeding: flexitarisme. Flexitarisme, ook wel semi-vegetarisme genoemd, is de laatste eettrend die online de boel opschudt en bovendien zijn stempel drukt op veel restaurantmenu’s.

Flexitariërs eten vooral plantaardige eiwitten, maar durven dit wel eens met een stukje vlees te combineren. Het zal je niet verrassen dat het woord flexitarisme een afkorting is van ‘flexibel vegetarisme’ –  een levensstijl waarbij je ervoor kiest om vlees- of visgerechten af te wisselen met vegetarisch eten. Volgers van het flexitarische dieet richten zich liever op het eten van zoveel mogelijk plantaardige producten, dan op het nooit meer eten van dierlijke producten.

Flexitariërs eten vooral plantaardige eiwitten, maar wisselen dit af en toe af met een stukje vlees.

Het doel van flexitarisch eten is het uitbreiden van je dieet. Hoe meer plantaardige opties je kent, hoe minder vlees je zult eten. We hoeven je natuurlijk niet uit te leggen dat, naarmate je meer nieuwe en onbekende gerechten leert kennen, je smakenpalet steeds breder wordt. Het resultaat? Je ontdekt steeds meer manieren om dat stuk vlees links te laten liggen.

Je voelt het al op je klompen aan: veganistisch eten doet goed. Er komen talloze gezondheidsvoordelen bij de plantaardige levensstijl kijken. Om te beginnen barsten plantaardige ingrediënten als fruit, groenten, granen, zaden en noten van de eiwitten. Zo schijnen eiwitten goed te zijn voor het opbouwen van spiermassa en kunnen ze helpen bij problemen met je cholesterol.

Het doel van flexitarisch eten is het uitbreiden van je dieet. Hoe meer plantaardige opties je kent, hoe minder vlees je zult eten.

Maar het eten van plantaardige eiwitten heeft niet alleen positieve effecten op je eigen gezondheid. Het heeft ook nog eens goede gevolgen voor het milieu. Het kweken van planten kost minder energie en verlaagt de uitstoot van broeikasgassen. Wil je je steentje bijdragen, dan kun je als flexitariër dus een heuse bijdrage leveren, elke dag weer. Het flexitarische dieet is daarnaast vriendelijk voor de portemonnee – plantaardige maaltijden zijn budgetvriendelijker en dit kan soms mooi uitkomen. (Je kent het wel, wanneer je te veel maand over hebt aan het einde van je salaris.)  

Waar je vandaag ook trek in hebt, je vindt de beste plekken in jouw stad hier.

In Nederland vind je een scala aan restaurants die het culinaire leven van de gemiddelde flexitariër extra makkelijk maken, zoals Vegan Junk Food Bar Oost in Amsterdam en Sla in Den Haag. Liever nog meer gemak? Laat deze restaurants dan je favoriete maaltijd thuisbezorgen.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel