Resized fermented foods hero
June 19, 2020 (Bijgewerkt January 18, 2022)

Alles wat je moet weten over gefermenteerde delicatessen

Gefermenteerd eten bestaat al zo lang als we ons kunnen herinneren. Veel van de gebruikelijke dingen die we regelmatig eten en drinken, zoals ⁠kaas, wijn en zuurkool, ⁠zijn in feite gefermenteerd. Als je even doorspoelt naar 2021, dan is fermenteren ineens een van de hipste eettrends wereldwijd.

Heb je geen idee wat we bedoelen met gefermenteerd eten? Nou, fermenteren is het conserveren van voedsel met behulp van micro-organismen en probiotica, wat in spreektaal betekent dat je gezonde bacteriën gebruikt om je eten langer goed te houden. De bacteriën breken het eten gedeeltelijk af. Ze veranderen het eten in stoffen die makkelijk verteerbaar zijn, vol voedingsstoffen zitten en bovendien heerlijk smaken. 

Het ziet ernaar uit dat gefermenteerd eten nog wel een tijdje populair blijft. Daarom zochten wij voor je uit wat er allemaal gaande is op het gebied van gefermenteerde voeding. De volgende 5 producten wil je écht een keer proberen. Is het niet voor de gezondheidsvoordelen, dan is het wel om je volgende maaltijd extra lekker te maken.

1. Zwarte knoflook 

Zwarte knoflook komt van oorsprong uit Oost-Azië en werd, voordat het terecht kwam in de culinaire wereld, gebruikt als gezondheidsproduct. Vandaag de dag is het een van de gezondste en lekkerste gefermenteerde voedingsmiddelen. Zwarte knoflook is oude knoflook die gefermenteerd is op een hoge temperatuur. Hierdoor bevat het twee keer zoveel antioxidanten als normale knoflook. Het schijnt ontstekingsremmend te werken, maar ook preventief tegen allerlei andere gezondheidsproblemen. Je zult merken dat je huid gaat stralen en je bloeddruk positief beïnvloed wordt. 

Zwarte knoflook komt van oorsprong uit Oost-Azië en werd, voordat het terecht kwam in de culinaire wereld, gebruikt als gezondheidsproduct.

Anders dan witte knoflook, stinkt zwarte knoflook niet; het heeft juist een fruitig aroma. Wat smaak betreft is het zoet en hartig tegelijk. Je kunt het rauw eten, fijnhakken en aan je lievelingsgerecht toevoegen of tot poeder malen en overal op strooien. Supertip: het smaakt geweldig in ramenbouillon én zalig op een salade.

2. Kefir

Als je over kefir begint tegen iemand die van gezonde voeding houdt, dan vertellen ze je gegarandeerd hoe populair deze gefermenteerde melkdrank is. Kefir wordt gemaakt van melk en kefirkorrels – wat in feite gisten en bacteriën zijn. Het heeft een romige structuur, vergelijkbaar met yoghurt, maar is vloeibaarder en zit bomvol proteïnen, vitamines en calcium. Deze kunnen helpen bij ontstekingen en zijn goed voor je immuunsysteem.

Maar daar stopt het niet mee. Kefir kan ook helpen bij stress, afvallen en de spijsvertering. Het allermooiste? Omdat kefir gefermenteerd is, mag je het ook drinken als je lactose-intolerant bent.

Kant-en-klare kefir is te koop in de supermarkt om de hoek, maar je kunt het ook zelf maken. Je hebt alleen maar kefirkorrels, melk en een luchtdichte pot nodig. Doe de kefirkorrels met de melk in de pot en laat het fermenteren tot het er een beetje klonterig uitziet. Dan zeef je de vloeistof en hou je een heerlijk verfrissend drankje over dat wonderen doet voor je gezondheid.

3. Tempeh

Als je veganist bent of van Aziatisch eten houdt, dan ken je tempeh waarschijnlijk al. Dit traditionele Indonesische product is een wereldwijd succes dankzij de vele mogelijkheden. Vandaag de dag vind je het in de meeste supermarkten en Aziatische restaurants. Tempeh is rijk aan proteïnen, vitamines en mineralen. Daarbij schijnt tempeh gezondheidsvoordelen te bieden, zoals een betere spijsvertering en verlaging van de cholesterol. De nootachtige, karakteristieke smaak maakt het populair als vleesvervanger.

Als je veganist bent of van Aziatisch eten houdt, dan ken je tempeh waarschijnlijk al. Dit traditionele Indonesische product is een wereldwijd succes.

4. Kvass

Bierliefhebbers opgelet! We willen jullie graag kennis laten maken met jullie nieuwe, alcoholvrije lievelingsdrank. Kvass is afkomstig uit Rusland en wordt gemaakt van gefermenteerd roggebrood. Het smaakt verdacht veel naar bier. Je kunt deze heerlijke drank in allerlei soorten krijgen, maar meestal wordt Kvass op smaak gebracht met fruitextracten. 

Kvass is een populair drankje geworden in heel Europa. Dat komt met name door de hoge dosis vitamine, mineralen en antioxidanten. En dat allemaal in de smaak van bier. Het is een goede keuze als je op zoek bent naar een detox, omdat het je spijsvertering, lever, hersenen en hart stimuleert. Kvass staat erom bekend dat het goede invloed heeft op buikpijn en op je bloeddruk. Daarnaast geeft het lekker veel energie, dus als je een middagdip hebt, dan is dit de ideale oppepper.

5. Natto 

Natto is de laatste in ons lijstje. In Japan is het een standaard onderdeel van het ontbijt en inmiddels heeft ook de rest van de wereld natto ontdekt. Net als tempeh, wordt natto gemaakt van gefermenteerde soja, maar het heeft een heel andere smaak en textuur. Natto is wat plakkerig van textuur en heeft een unieke geur. Dus voor de culinaire avonturiers onder ons: natto mag je niet missen. 

Los van de smaak, die een beetje bitter en nootachtig is, zijn er een heleboel redenen om natto toe te voegen aan je dieet. Het heeft onder andere een indrukwekkende lijst aan voedingsstoffen en dan overdrijven we niet. Het zit bomvol proteïnen, vezels, vitamines, mangaan en ijzer en heeft daardoor een zeer positief effect op je gezondheid. Het schijnt dat het goed is voor hart, vaten en immuunsysteem.

Ontdek de voordelen van gefermenteerd eten nu zelf, en laat de heerlijke gerechten van Poké Perfect in Amsterdam en Gys in Utrecht bij je thuis bezorgen.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel