January 4, 2021 (Bijgewerkt December 31, 2020)

Zo maak je je gerechten heel makkelijk vegan

Veganistische maaltijden zijn al lang niet meer weg te denken uit onze keuken. Wat eerst alleen een trend was, hoort nu bij ons dagelijkse leven. We proberen vaker plantaardig te eten en de hoeveelheid vlees te beperken of we stoppen helemaal met het eten van dierlijke producten en worden vegan.

Veganistisch eten betekent niet dat je je lievelingsmaaltijden voortaan vaarwel moet zeggen. In plaats daarvan kun je het ook zien als een uitruil tussen je favoriete ingrediënten: je vervangt de ene favoriet door de andere, zoals kokosmelk door room. Klinkt goed, toch? Nu vegan eten zo populair is, is het gelukkig niet moeilijk om veganistische keuzes te maken. En het laten bezorgen van deze maaltijden is al net zo makkelijk via Thuisbezorgd.nl.

Wij helpen je op weg met deze zes gerechten.

1. Mayonaise wordt hummus

Hummus komt uit het Midden-Oosten en wordt gemaakt van gepureerde kikkererwten, tahin, knoflook en citroen.

Als je op zoek bent naar een vegan dip, dan zal deze romige, Mediterraanse kikkererwtenpasta je niet teleurstellen. Uiteraard kun je ook met hummus volop variëren. Wat dacht van je bietenhummus of de pompoenvariant? Net zo lekker. Of je nu je groente, pita of chips in de hummus dipt, of je mayonaise bij je tosti of op je broodje vervangt door hummus, een winnaar is het sowieso!

ROOTS in Amsterdam heeft de lekkerste hummus op hun bietenburger. Bestel ‘m hier!

hummus
2. Scrambled tofu in plaats van scrambled eggs

Van alle ingrediënten die we in de keuken gebruiken, wordt van eieren vaak gedacht dat ze onvervangbaar zijn. Niets is minder waar.

Begin je de ochtend altijd met scrambled eggs? Die maak je vanaf nu met tofu, een product gebaseerd op soja. Tofu wordt op een vergelijkbare manier als kaas gemaakt en is een veelgebruikt alternatief voor vlees. Ook fijn: het is de perfecte vervanger voor je roerei.

Deze plantaardige melk is niet alleen een geweldig alternatief voor veganisten, maar ook voor mensen die lactose-intolerant zijn.

Het enige wat je hoeft te doen is de tofu in de pan verkruimelen en je favoriete kruiden toevoegen. Nog leuker: je kunt je scrambled tofu ook gewoon bestellen! Zoals in de Mexicaanse bowl bij FOAM in Den Haag.

3. Geen room, maar kokosmelk

Kokosmelk is het hoofdingrediënt in vele keukens. Deze plantaardige melk is niet alleen een geweldig alternatief voor veganisten, maar ook voor mensen die lactose-intolerant zijn.

Kokosmelk past uitstekend bij Thais eten, zoals curry. Maar het is ook een uitstekende basis voor smoothies en toetjes. Liever een taart bakken? Kokosmelk is een goed alternatief voor zuivel, zo heb je geen room meer nodig.

Trek in curry gekregen? Probeer de vegan curry kokos van Stach in Amsterdam eens!

jackfruitburger
4. Ruil varkensvlees in voor jackfruit

Nog niet helemaal gewend aan het idee dat je vlees kunt ruilen voor fruit? Geen zorgen, met deze gerechten verdwijnen je twijfels meteen. Want een jackfruitcurry met gember en knoflook moet je echt eens proberen.

De unieke structuur van deze vrucht is vergelijkbaar met die van verschillende soorten vlees. Door zijn neutrale smaak neemt de jackfruit alle kruiden op. Ben je een liefhebber van varkensvlees en wil je overstappen op de vegan variant, dan moet je bij de pulled jackfruitburger met barbecuesaus zijn.

Omdat tempé zo veelzijdig is, kan het gemakkelijk verschillende smaken aannemen, afhankelijk van hoe je het bereidt.

De perfecte ruil! Bestel de pulled jackfruitburger bij Aloha in Leiden.

5. Vervang kip door tempé

Als je van gefermenteerde producten als kefir, kombucha en kimchi houdt, moet je ook tempé, dat van gefermenteerde sojabonen worden gemaakt, eens proberen. Het is de ideale vervanger voor kip, het tilt je vegan menu gegarandeerd naar een hoger niveau en ook je darmen zullen er blij mee zijn.

Omdat tempé zo veelzijdig is, kan het gemakkelijk verschillende smaken aannemen, afhankelijk van hoe je het bereidt. Dus of je het nu krokant bakt of je chipotle-taco ermee vult, het kan allemaal. Wij raden je de vega rijsttafel met tempé van restaurant Blauw in Amsterdam aan.

tempé
6. Honing wordt ahornsiroop

Het is geen geheim dat pannenkoeken en ahornsiroop voor elkaar zijn gemaakt. Maar je kunt er zo veel meer mee dan er een zoete ontbijttopper van maken.

Ahornsiroop is het perfecte alternatief voor honing en gaat dus heel goed in marinades, taarten en (salade)dressings. Het smaakt misschien iets anders dan honing, maar onthoud dat het hier gaat om het ruilen van de ene favoriet doorr een nieuwe favoriet. En ja, de ahornsiroop wordt dan een blijvertje.

Zeker nadat je de boekweit- en amandelmelkpannenkoeken van Bertmans in Rotterdam geprobeerd hebt.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel