Ellen Hoog header
August 3, 2021

Dit is waarom een gezondere zomer volgens Ellen Hoog niet saai hoeft te zijn

We willen voor eens en voor altijd de misvatting de wereld uit helpen dat gezond leven saai is. Gezond eten betekent niet dat je al je favoriete snacks en etenswaren links moet laten liggen, of dat je een saai dieet moet volgen en niet af en toe eten kunt bestellen. Er zijn tal van eettrends die je kunt oppikken. Zoals vleesvervangers waarvan het water je in de mond loopt of slimme wissels van ingrediënten waardoor je kunt blijven genieten van je favoriete zoetigheid, maar dan op een gezondere manier. De truc is om te weten hoe je het goed aanpakt, en gelukkig voor ons hebben wij het erover kunnen hebben met een expert. 

We spraken af met Ellen Hoog bij koffiebar Vascobelo bij haar om de hoek in Amsterdam om alles te weten te komen over hoe zij ervoor zorgt dat een gezonde zomer verre van saai is. Kom te weten welke tips Ellen voor jou in petto heeft, wat zij zoal eet op een dag en hoe jij jezelf een weg kunt eten door de zomer, net zoals Ellen dat zou doen. Geloof ons maar als we je vertellen dat je volop zult genieten van een gezondere zomer.

Een goede binnenkomer op deze ochtend: hoe ziet jouw ideale start van de dag eruit?

Idealiter sta ik een uurtje eerder op dan m’n dochter wakker wordt. Zij wordt ongeveer rond acht uur wakker – ik heb heel veel geluk met een goed slapend kind. Ik sta dus in principe om zeven uur op en dan sluip ik op m’n tenen door de gang naar de woonkamer (lacht). Daar ga ik dan alvast wat voor mezelf doen. Ik ruim bijvoorbeeld de afwasmachine uit, soms mediteer ik even… Nu rondom de Olympische Spelen zet ik natuurlijk meteen de TV aan en bekijk ik wat er ’s nachts allemaal gebeurd is. Het is elke ochtend anders, maar het is fijn om even rustig wakker te worden met een theetje erbij. 

Zodra ik m’n dochter hoor ga ik douchen en dan ben ik klaar voor de wervelstorm die uit de kamer komt, maar dan heb ik in ieder geval wel heel even een momentje voor mezelf gehad. Maar goed, ik zeg idealiter, want dat gebeurt echt niet altijd. Soms ga ik veel te laat naar bed en dan hoor ik om zeven uur de wekker en denk ik bij mezelf: nou, ik slaap nog lekker een uurtje. Maar het fijnste is wel als ik er om zeven uur meteen uit ga.

Het belangrijkste is dat je de informatie hebt, dus dat je weet wat goed en gezond is, wat niet gezond is.”

Ontbijten doe ik samen met m’n dochtertje en m’n man en daar probeer ik echt de tijd voor te nemen zodat we aandacht kunnen hebben voor het ontbijt en elkaar. En ja, daarna is het gewoon chaos, met een tweejarige in huis duurt dat ontbijt niet heel lang, na een kwartiertje is het klaar (lacht).

Heb je bepaalde eetgewoontes tijdens het ontbijt?

We eten vaak havermoutpap. Dat vindt Bowie, mijn dochter, ook heel lekker dus dat is fijn. Dat eten we dan met heel veel fruit en elke keer net wat anders, met andere melk, ander fruit of ik doe er voor mezelf noten in. 

In het weekend maken we eigenlijk bijna altijd pannenkoeken op zaterdag of zondag. Dat vindt Bowie ook superleuk, ze helpt dan ijverig mee. En ze eet zó veel als we pannenkoeken maken, ik moet echt voor vier of vijf personen maken en dan hebben we net genoeg. En anders maken we ook wel eens een ‘mug cake’ of een eitje, het verschilt een beetje. Als we haast hebben smeer ik gewoon een boterham, maar in principe probeer ik wel te variëren.

Zodra de temperatuur stijgt, lijkt het wel of de druk om gezonder te gaan leven ook toeneemt. Wat is jouw advies om te starten met een gezondere levensstijl?

Het belangrijkste is dat je de informatie hebt, dus dat je weet wat goed en gezond is, wat niet gezond is – en vooral waarom. Je kan wel weten dat suiker slecht is, maar als je precies weet wat er gebeurt met suiker in je lijf, dan ga je nog wel een keer nadenken over hoeveel suiker je ineemt op een dag. Dat is dus nummer één, de juiste informatie hebben. Koop bijvoorbeeld een boek, zoek een betrouwbare site of volg mensen op social media die de juiste kennis hebben over voeding, maar zorg er in ieder geval voor dat je er veel vanaf weet. 

Ten tweede is het belangrijk om niet in een keer je hele schema om te gooien, dat is onmogelijk en dan hou je het ook niet lang vol. Kleine aanpassingen. In plaats van gezouten, geroosterde noten gooi je er ongebrande noten in, of ga van zeven keer vlees per week naar twee keer vlees per week, kies voor vleesvervangers, vervang wit brood door speltbrood… Je hoeft niet meteen geen brood of geen koolhydraten meer te eten, maar je moet het stap voor stap een beetje aanpassen.

“Hou 80% – 20% aan, want het is ook heerlijk om af en toe te cheaten.”

En ten derde zou ik zeggen: hou 80% – 20% aan, want het is ook heerlijk om af en toe te cheaten. Als jij nou echt hartstikke dol bent op chips, gooi dan niet meteen al die chips uit huis, want dan hou je het ook niet vol. Tuurlijk mag je chips nemen, maar let er bijvoorbeeld op dat je niet meteen ze hele zak leeg eet en eet het niet elke dag. Het gaat om een goede balans. Uiteindelijk is het belangrijk om te weten wat voor jouw lijf goed werkt. Eet zo natuurlijk mogelijk, daar zit ’m echt de gezondheid in.

Voeding is een grote factor in het leven van een topsporter. Welke rol speelt eten nu nog voor jou na je carrière bij het Nederlands hockeyelftal?

Voeding is nog steeds heel belangrijk voor mij. Ik heb best een druk leventje en ik race van hot naar her, ik heb een kleintje, dus het is gewoon druk. Ik merk ook dat ik het heel belangrijk vind om gezond te eten om genoeg energie te hebben, dus ik ben er eigenlijk nog steeds op topsportniveau mee bezig. Ik moet wel zeggen… waar ik me tijdens mijn hockeycarrière schuldig kon voelen of spijt kon hebben als ik bijvoorbeeld een wijntje had gedronken of toch een zak chips had opengetrokken, heb ik dat nu totaal niet meer, en daar ben ik heel blij om. Het is dus minder streng, maar ik hou gewoon heel erg van gezond eten. Ik word niet blij van een vette hap, dus het is voor mij geen opgave, het gaat heel natuurlijk. En nogmaals, ik voel me vooral niet schuldig als ik eens een keer een dag of een week ongezond eet.

Dan maak ik bijvoorbeeld een bodem met noten en dadels in plaats van bastognekoeken.”

Je houdt van koken. Maar hé, wie is er niet af en toe te lui om te koken…

Iedereen toch? Dan laat ik een van m’n favoriete gerechten bezorgen. En ook met bezorgen heb ik de ene keer zin in gezond en de andere keer heb ik eens zin in een guilty pleasure, dus het verschilt, maar SLA is een van m’n favoriete restaurants om een gezonde hap te bestellen. Ze hebben nu naast salades ook bowls en wraps, dus ze hebben veel meer dan gewoon sla, zoals de naam doet vermoeden. Dat is ‘t dus voor mijn gezonde luie avond, en voor de ongezonde luie avond grijp ik toch al snel naar pizza of een pastaatje. Maar die pasta moet echt een goede zijn, het mag geen kleffe hap zijn tegen de tijd dat het je voordeur bereikt. Spaghetteria vind ik daarom bijvoorbeeld heel lekker. Het kan alle kanten op, met bezorgen is het echt waar m’n pet naar staat die dag en waar Kelvin zin in heeft. Vooral het niet koken is dan lekker, dus wat ik dan precies eet maakt minder uit.

Laten we de misvatting dat gezond eten saai is de wereld uit helpen. Waarom klopt dit volgens jou niet?

Ja, het is eigenlijk best grappig dat dat zo’n grote misvatting is, want ten eerste heb je bijvoorbeeld echt supergoede vleesvervangers die echt heel lekker zijn, bijvoorbeeld de producten van De Vegetarische Slager. Dat maak ik thuis ook vaak klaar want wij eten thuis eigenlijk bijna geen vlees. Als we uit eten gaan eet ik soms wel eens vlees en m’n man eet dan vaak vlees, maar thuis niet. Mijn man was voorheen echt een vleeseter, maar hij vindt het vegetarisch eten ook helemaal lekker, hij kan erg blij worden van die vegetarische gehaktballetjes, dus dat hoeft echt niet saai te zijn. Je kunt veel meer dan mensen denken, want er is natuurlijk superveel mogelijk en een gerecht hoeft echt niet afgemaakt te worden met een kippetje. Er zijn zoveel smaken.

Je gaat denk ik ook meer verschillende dingen maken als je een gezondere levensstijl gaat aannemen, veel meer variatie. Daardoor leer je dan ook weer veel beter wat je nou lekker vindt en wat niet. Je moet het een kans geven denk ik, en niet bij voorbaat al zeggen dat het saai is; het is niet alleen een slablaadje met een dressing erover en klaar. Je kan veel meer, zoals lekkere gerechten uit de oven, er zijn superlekkere vegetarische pasta’s, je kunt het zo gek maken als je wilt. 

Ik zou alleen maar zeggen: ga lekker sporten en eet gezond en dan zal je al snel merken dat het niet saai is, maar dat je er juist superveel energie voor terugkrijgt. Geef het een kans, ga bijvoorbeeld een maand lang actief sporten, pak de fiets of ga lopen in plaats van de auto te nemen, leg je werk af en toe even neer en ga een wandelingetje maken van een halfuur of een uur. Uiteindelijk zul je zien dat het je echt veel energie geeft.

“Je gaat ook meer verschillende dingen maken als je een gezondere levensstijl gaat aannemen.”

Net zoals met voeding moet je niet te veel in een keer willen veranderen, ga dus niet meteen tien kilometer rennen, maar begin met anderhalf of twee, of ga wandelen en wissel dat af met rennen als een soort interval. Ook met krachttraining hoef je niet meteen heel zware gewichten te gebruiken en je ziet ook niet na een week één al een verschil. Hou vol en stel doelen, want het geeft ook energie wanneer je een doel behaald hebt. 

De Olympische Spelen van 2020 zijn volop bezig en in 2008 en 2012 won je zelf goud met het Nederlands hockeyelftal. Had je een ‘geluksgerecht’ dat je at voor de wedstrijd?

Als we thuis een wedstrijd speelden en we moesten in de avond spelen, maakte ik bijvoorbeeld een grote couscoussalade of een simpele pasta, maar in ieder geval wel iets met redelijk wat koolhydraten. En dan at ik een halfuur van tevoren nog een banaan, tijdens de wedstrijd een gelletje en na de wedstrijd meteen eiwitten om goed te herstellen. Als we met het Nederlands elftal weg waren dan was je toch best afhankelijk van het eten daar, dus dan maakte je niet zelf even een lekkere couscoussalade.

In Londen was het eten echt wel goed, maar in Peking was je er op een gegeven moment wel klaar mee. Ze hadden er op zich alles, maar het smaakte gewoon allemaal wat minder en dan eet je echt om te eten, niet omdat je er nou heel veel zin in hebt. Ik weet nog dat er altijd van die blauwe kaas lag, dus uiteindelijk hebben wij die laatste week echt alleen maar koolhydraten op een bord gesmeten met blauwe kaas erover (lacht). Echt totaal niet gezond, maar je moet iets en je moet toch aan je energie komen. Het was niet ideaal, maar we zijn er toch Olympisch kampioen mee geworden.

In februari 2019 werd je moeder van Bowie. Heeft dit je eetgewoonten en levensstijl veranderd?

Bowie staat natuurlijk op één, dus ik wil dat zij goed eet en dat zij gelukkig is. Alles draait om haar in je leventje, dus in het begin kon ik mezelf daar ook wel een beetje in vergeten. Ik gaf borstvoeding en ik was af en toe zo druk met haar dat ik gewoon vergat te lunchen. Dan dacht ik om zes uur ‘s avonds opeens ‘hé, ik heb de hele dag niet gegeten’. Toen ben ik heel erg afgevallen, dus dat was voor mij echt een teken om er echt weer goed op te letten en weer aan te komen omdat ik energie miste. Daar heb ik nu gelukkig geen last meer van, ik eet genoeg, maar Bowie staat gewoon op één. 

Je bent ook superactief de hele dag – ik ren de hele dag achter haar aan, dus dat is dan mijn workout. Maar ik vind het ook echt heel belangrijk om af en toe eens een pauze te nemen van het moederschap, om ook even tijd aan jezelf te besteden en jezelf niet te vergeten. Dat is uiteindelijk ook heel belangrijk, want hoe beter jij zelf in je vel zit, des te beter je voor je kindje kunt zorgen. In het begin was dat even zoeken, wat heel logisch is, maar verder vond ik dat verschil niet gigantisch groot. Ik was gewoon zo klaar voor haar komst dat ik die omslag niet per se zo gevoeld heb.

“Eet zo natuurlijk mogelijk, daar zit ’m echt de gezondheid in.”

Ik kan me voorstellen dat het met twee kinderen wel een stuk pittiger is dan met eentje, want dan heb je nog minder tijd voor jezelf. Als ik nu even een uurtje of een halve dag nodig heb dan zorg ik dat Kel, m’n man, er even is. Met twee kom je er ook wel weer uit als het ooit zover is, maar het lijkt me toch pittiger.

Iedereen die beweert geen guilty food pleasure te hebben liegt als je het ons vraagt. Wat is de jouwe? En wat zou jij eten als gezonder alternatief?

Eigenlijk heb ik er best veel, maar ik vind bijvoorbeeld een plateau met Franse kaas héél lekker. Sowieso Franse kaas, door de pasta of op een pizza, dat is echt mijn ding. Daar kan ik heel blij van worden, maar ook van een appelkruimeltaart of een stuk cheesecake.   

Voor die kaasplank zou ik echt geen alternatief kunnen bedenken. Ik heb wel eens vegan kaas geprobeerd, maar dat is toch niet hetzelfde. Van taartjes maak ik wel af en toe een gezonde variant. Dan maak ik bijvoorbeeld een bodem met noten en dadels in plaats van bastognekoeken en voor erop maak ik een mix met bevroren fruit, cashewnoten en een beetje ahornsiroop. Je kan erin doen waar je maar zin in hebt. Het is echt lekker en zó gemaakt. Vaak serveer ik het ook aan mensen die dan echt bijna niet geloven dat dat gewoon gezonde taart is, omdat het alsnog heel smaakvol, lekker en smeuïg is. Er zitten veel gezonde vetten en eiwitten in die je nodig hebt. Ik nam bijvoorbeeld na een training ook vaak meteen een handje noten, zodat je meteen die eiwitten binnen krijgt, belangrijk voor spierherstel.

“Voor die kaasplank zou ik echt geen alternatief kunnen bedenken.”

Het is geen verrassing dat 2020 en 2021 anders lopen dan verwacht en we horen vaak dat mensen anders naar voeding kijken sinds de coronapandemie. Hoe is dit voor jou?

Mensen hebben het vaak over coronakilo’s, maar ik hoor ook heel vaak net het omgekeerde. Mensen die juist veel meer zijn gaan koken en veel meer bezig zijn geweest met voeding, op een goede manier. Voor mij persoonlijk is het niet echt veranderd. Ik heb wel echt de restaurants gemist, want ik vind het heerlijk om af en toe uit eten te gaan of om hier bij Vascobelo een koffietje te drinken.

Ik kookte sowieso al veel en dat is nu niet anders. Misschien dat we wel iets meer bestellen doordat de restaurants dicht gingen. En af en toe heb je wel eens een luie avond waarop je geen zin hebt om te koken. Dus ja, ik ben wel meer gaan bestellen, vooral in het weekend. Dat was dan in plaats van uit eten gaan, maar verder dus eigenlijk geen grote veranderingen. Geen reden om in een keer heel anders te gaan doen.

Heb je helemaal zin gekregen om ook gezonder de rest van de zomer door te gaan? Onder het motto dat de boog niet altijd gespannen hoeft te staan en dat balans key is, hebben we hieronder Ellens besteltips op een rijtje gezet voor jou. Jij hoeft alleen nog maar te kiezen!

Eet zoals Ellen Hoog in Amsterdam

Start de dag goed met een havercappuccino bij Vascobelo en blijf gerust even plakken voor een lekkere kom soep met een salade als lunch. Voor jouw portie koolhydraten moet je bij CouscousBar zijn. Zin gekregen om eens lekkere vleesvervangers te proberen? Dan ben je bij Restaurant Blauw aan het juiste adres voor topgerechten met tempé en tofu. En voor een originele, vegan bowl of salade heeft SLA alles in huis, zowel in Amsterdam als in andere steden in Nederland.

Eet zoals Ellen Hoog in Rotterdam

Kan je wel wat koolhydraten gebruiken? Bestel dan een pasta bij Spaghetteria, je kunt geen foute keuze maken. Voor de zoete trek heeft Sue een antwoord op al jouw vragen. Neem de dadeltruffels als gezonde snack voor of na een workout – alles bij Sue is glutenvrij, geraffineerde suikervrij, lactosevrij en plantaardig. Voor je portie gezond moet je bij Eazie zijn; ook op andere plekken in Nederland.

Eet zoals Ellen Hoog in Utrecht

Woon je in Utrecht, dan heb je geluk met een lokale favoriet zoals KAUAI. Je vindt er talloze, gezonde wraps, salades en bowls. Opgelet, het wordt moeilijk kiezen. Mocht je trek gekregen hebben in pannenkoeken, kijk dan zeker even bij Anna Pancakes.

Eet zoals Ellen Hoog in Den Haag

Als je de gezondere smaak helemaal te pakken hebt, bestel je bij FOAM. Zij hebben een heel arsenaal aan vegan lunchopties op het menu staan. Zoals je eerder las, gaat het allemaal om balans. Dus als het tijd is om even te zondigen, is Cheesecake factory jouw perfecte uitvalsbasis.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel