Surinaamsebroodjes hoc2322 21 (3)
July 1, 2021 (Bijgewerkt July 5, 2021)

Waarom ‘snackification’ onze manier van eten gaat veranderen

Je zou het de meest herkenbare eettrend van 2021 kunnen noemen. Toch is snackification in werkelijkheid al een tijdje bezig aan een opmars dankzij de drukke levens die we tegenwoordig leiden.

Waar snackification twintig jaar geleden vooral iets voor thuis op de bank was – je weet wel, met een paar snacks op schoot voor de tv ter vervanging van je avondmaaltijd – zie je het nu praktisch overal. Allerlei verschillende hapjes mogen met en door elkaar gegeten worden en we houden ons veel minder vast aan klassieke dinertijden. En dat is inmiddels ook terug te zien op het gemiddelde restaurantmenu. De keuze in lekkere snacks is reuze.

panzero

Zo snack je jezelf door 2021 heen

Vergeet de standaard van drie maaltijden per dag. Zoals je afgelopen jaar misschien zelf wel gemerkt hebt, kun je ook gewoon de hele dag door snacken. Dankzij de aanhoudende pandemie groeit de populariteit van snackification heel snel. Onze eetcultuur is flexibeler dan ooit en traditionele porties worden omgeruild voor kleinere hapjes die je makkelijk kunt nuttigen tussen de dagelijkse taken door.

Thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat lunch- en dinertijden lang niet zo vaststaan als voorheen. Je kent het wel: je hebt je e-mail nog niet geopend of de volgende videovergadering begint alweer en je favoriete serie op Netflix kost natuurlijk ook zijn tijd. Een snelle, gezonde snack of twee komt dan maar al te goed van pas, toch? Leuk feitje: in 2013 bekende één op de vier mensen dat een tussendoortje hen geholpen heeft om de dag zonder kleerscheuren door te komen. We kunnen ons bedenken dat die cijfers in 2021 alleen maar veel hoger geworden zijn.

We zijn met z’n allen nog groter fan geworden van snacks dan we al waren en dat is de meeste chefkoks niet ontgaan. Zij wisten wel raad met onze groeiende hapjesbehoefte en zorgden voor een heel scala aan superlekkere snacks. Kleurrijke bentoboxen, mini-burgers en tapas om je vingers bij af te likken, door snackification vind je ontelbaar veel 2.0 versies van je gouwe ouwe favorieten. Dus als wij snackification zeggen, dan bedoelen we niet dat je je lunch in moet ruilen voor een handje studentenhaver. Integendeel.

Zin gekregen om te snacken? Je tilt jouw klassieke tussendoortjes zó naar een hoger niveau met deze 5 makkelijke tips. 

1. Een Hollandse klassieker, maar dan anders

We neigen nogal snel naar de boterham met hagelslag als we zin hebben in een lekker tussendoortje, want ja, die kennen we nou eenmaal al jaren. Maar waarom niet eens een nieuwe draai geven aan deze Hollandse klassieker? Puristen zijn het er misschien niet mee eens, maar een beetje pindakaas is heerlijk op je boterham met hagelslag. Als je nog een stapje verder wilt gaan, doe er dan nog wat plakjes banaan of aardbei bij. Geen zin om zelf te smeren? Je kunt ook de Tosti jammie met mascarpone, Nutella en banaan bestellen bij The Tosti Club, een van de lekkerste snacks die wij kennen.

2. Geen gewone boterham

De echte broodliefhebbers zijn het erover eens dat alles op brood een perfecte snack is. Maar, een belegde boterham uit de supermarkt is vaak niet meer dan een zompig broodje met een plakje kaas en wat slappe blaadjes sla. Die kan wel wat verbetering gebruiken natuurlijk.

Onze lievelingssandwich is rijkelijk belegd met verse kiemen. Met een beetje pesto of hummus maak je zelfs van het meest simpele broodje (lees: kaas en boter) een feestje. En als je even geen zin hebt om je eigen boterham te smeren, dan bestel je zo een gezond broodje. Wat dacht je van de panzerotti bij Panzero in Rotterdam?

3. Geef een lekkere twist aan je zoete snacks

Als je voor het stillen van je zoete trek normaal gesproken de voorraadkast induikt en eruit komt met niet meer dan een handje oude M&M’s, dan hebben we goed nieuws. Nu snackification helemaal hip is, zijn we gezegend met ontelbaar veel lekkere snacks, zoals banaan uit de diepvries, gedoopt in pure chocolade. Perfect als je zin hebt in een heerlijk ijsje, maar niet in de calorieën. En wist je dat je van avocado, dadels en cacaopoeder een zijdezachte chocolademousse maakt? Mocht je vandaag toch niet helemaal in een bui zijn voor gezonde snacks, bestel dan oreo deluxe churros bij Papi Churro in Utrecht.

panzero

4. Dit worden je nieuwe lievelingschips

Het mag dan misschien geen verrassing zijn, maar chips staan heel hoog op ons lijstje met favo snacks. Of je nou een zwak hebt voor nacho’s of gewoon zin hebt in cheese-onion-chips, een handje chips geeft automatisch een feestelijk tintje aan je dagelijkse snackmoment. Als je een beetje klaar bent met de gebruikelijke supermarktsmaken, bestel dan de huisgemaakte cassave chips bij Vijfnulvijf in Amsterdam.

5. Weer eens wat anders dan je standaard zoutje

Zoutjes mogen dan misschien onder de categorie ‘chips’ vallen, toch hebben ze een speciaal plekje in ons hart (en dus ook in deze lijst). Van kaaskoekjes tot zoute sticks; van koolhydraten in combinatie met zout worden wij heel erg blij. Mocht je toch een keer iets anders willen proberen, zonder in te leveren op zout of koolhydraten, bestel dan de overheerlijke hapjes van de fingerfood-sectie op het menu van The Seafood Bar in Amsterdam. En vis telt mee als gezonde snack, toch?

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel