Urban salad 7 (1)
November 5, 2020 (Bijgewerkt December 17, 2020)

Van bosbessen tot broccoli: deze 20 alledaagse etenswaren zijn supergezond

Je hebt vast wel eens gehoord van ‘superfoods’, toch? Dat zijn voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan goede stoffen, zoals vitamines en mineralen. Je bent waarschijnlijk al afgedwaald naar hippe gojibessen en chiazaden, maar dat is helemaal niet nodig. Wat dacht je van de Hollandse broccoli of de zoete aardappel? Dat zijn dus net zo goed superfoods — maar wel van het soort dat een stuk liever is voor je portemonnee — en wij leggen je uit waarom. En mocht je na het lezen van dit artikel, zin hebben gekregen in een superfood of twee, bekijk dan Thuisbezorgd.nl en laat een gezonde maaltijd bezorgen.

1. Bosbessen

Bosbessen (of blauwe bessen, familie van de bosbes) groeien gewoon in Nederland en zijn een goede bron van vitamines (C, A en B), mineralen en antioxidanten. Daarnaast heeft de bosbes nog meer gezondheidsvoordelen. Zo zou de bes buikvet verminderen en de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte verlagen.

Ook beschermen bosbessen eventueel tegen de zon: de krachtige antioxidanten verminderen roodheid en beschermen preventief tegen zonverbranding. Handig, veilig en lekker!

2. Açaibessen

De açaibes is een van de gezondste bessen in de wereld en is afkomstig uit het Amazonegebied. De vrucht is rijk aan antioxidanten, die onze cellen kunnen beschermen tegen vrije radicalen (schadelijke invloeden van buitenaf, zoals luchtverontreiniging). Verder kan de bes het immuunsysteem stimuleren, heeft deze mogelijk geneeskrachtige eigenschappen en kun je er meer energie door krijgen.

Açai heeft – in tegenstelling tot de bosbes – geen invloed op gewichtsverlies, maar vermindert waarschijnlijk wel de negatieve impact van vetrijk voedsel op ons lichaam.

3. Granaatappel

Granaatappel is een van de gezondste soorten fruit op aarde. De vrucht bevat honderden eetbare zaden, die rijk zijn aan vezels, vitaminen en mineralen. Daarnaast bevatten granaatappels extreem krachtige antioxidanten, zelfs drie keer zoveel als rode wijn en groene thee. Eerder heb je kunnen lezen dat deze ons kunnen beschermen tegen vrije radicalen.

4. Broccoli

Broccoli is misschien wel de meest onderschatte groente van allemaal: deze supergezonde groente zit namelijk boordevol goede voedingsstoffen, zoals vitaminen (C en K), mineralen en vezels. Broccoli kan het immuunsysteem versterken, staar verminderen en de bloedvaten gezond houden. Daarnaast bevat de groente weinig calorieën, wat het een ideale groente maakt om te eten tijdens een dieet.

5. Haver

Haver is een zeer voedzame graansoort die langzame koolhydraten bevat, waardoor je lang een verzadigd gevoel hebt. Daarnaast is haver rijk aan onder andere vitaminen (K, E, B1, B2 en B6), mineralen, eiwitten en vezels. De graansoort is een goede basis voor bijvoorbeeld het bakken van brood of voor havermout als ontbijt. Veelzijdig, lekker en gezond.

6. Peulvruchten

Peulvruchten zijn zaden uit peulen. Je kunt peulvruchten indelen in erwten (onder andere groene erwten, kapucijners, kikkererwten en spliterwten), bonen (onder andere bruine bonen, rode bonen, witte bonen en sojabonen) en linzen.

Peulvruchten zijn een goede bron van vitaminen en mineralen, zoals ijzer en magnesium, eiwitten, antioxidanten en vezels. Eet je vegetarisch? Dan zijn peulvruchten ook goede vleesvervangers, omdat ze veel B-vitaminen bevatten.

7. Pompoen

Pompoen is supergezond, doordat er – zoals veel oranje of rode groenten – veel vitamine A in zit. Deze vitamine zorgt voor een goed werkend immuunsysteem. Ook is vitamine A goed voor onder andere je huid, haar en tandvlees. Natuurlijk bevat de groente nog meer vitaminen, zoals vitamine C, B en E, mineralen en antioxidanten.

Eet pompoen in soepen, salades of ovenschotels. De pitten kun je ook zeker eten: die zijn heel gezond door de hoeveelheid vitaminen en mineralen die erin zitten.

8. Sinaasappelen

Bij sinaasappelen denk je natuurlijk meteen aan vitamine C, wat goed is voor de weerstand en de opname van ijzer in het lichaam. Maar er zit nog veel meer goeds in deze zomerse vrucht. Zo bevat deze ook vitaminen A en B1, mineralen, antioxidanten en vezels. Sinaasappelen zijn heerlijk om te drinken als verse jus, of om van te genieten in een frisse zomersalade.

9. Spinazie

Drink je graag smoothies? Geef je gezondheid dan een extra boost en voeg een paar blaadjes spinazie toe. Spinazie is rijk aan calcium, kalium, foliumzuur, vitamine A, vitamine K, vezels en eiwitten. Deze voedingsstoffen hebben een positief effect op het hart en het geheugen. Natuurlijk is spinazie verder in allerlei gerechten heerlijk, zoals curry’s, pasta’s en salades.

10. Tomaten

Tomaten zijn lekker, gezond en in talloze gerechten te gebruiken. En dat is maar goed ook. Tomaten zijn namelijk rijk aan vitamine C, zink, calcium en ijzer, maar nog belangrijker: ze bevatten het enorm krachtige antioxidant lycopeen. Dit stofje zorgt er onder andere voor dat het lichaam beter kan herstellen na schade door de zon.

Er zit vooral veel lycopeen in bewerkte of verhitte tomaten, dus eet bijvoorbeeld eens tomatensoep, pasta bolognese of pizza margherita.

11. Walnoten

Noten zijn gezond, maar walnoten zijn echte superfoods. Ze zitten vol met goede voedingsstoffen, zoals omega-3 vetten, vezels, magnesium, vitaminen (E en B6) en eiwitten. Daarnaast bevatten ze – vergeleken met andere noten – de meeste antioxidanten. Walnoten zouden helpen tegen stress en een hoge bloeddruk. De goede vetten in walnoten zouden ook nog eens goed zijn voor je hersenen.

12. Wilde zalm

Vette vis is gezond, doordat ons lichaam (goede) vetten nodig heeft. Net zoals de omega-3 vetten in walnoten, hebben onze hersenen deze vetten ook nodig uit vis. Er zijn verschillende soorten vette vis, zoals zalm, makreel, haring en witvis. Wilde zalm is vooral een echte superfood door zijn hoge gehalte aan omega-3 vetzuren en vitaminen.

13. Yoghurt

Yoghurt is een gezond, zuur melkproduct. Het zit boordevol belangrijke bouwstoffen, zoals eiwitten, vitamines (B2 en B12), mineralen (calcium, kalium en magnesium) en foliumzuur.

Als je van wat romigere yoghurt houdt, kun je het beste kiezen voor Griekse yoghurt met 0% vet. Let daarbij op het eiwit- en suikergehalte. Het beste is om te kiezen voor yoghurt met veel eiwitten en zonder toegevoegde suikers.

14. Zoete aardappel

Zoete aardappel is geen echte aardappel, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden. Het is namelijk een zetmeelhoudende knol uit Latijns-Amerika die ook wel ‘bataat’ wordt genoemd. Zoete aardappels zijn supergezond: ze bevatten van alle groenten de meeste vitamine A.

Daarnaast zijn ze rijk aan (nog meer) vitaminen, mineralen, vezels en bètacaroteen. Bètacaroteen beschermt onder andere de huid tegen de zon. De zoete smaak is heerlijk in salades, ovenschotels, of gewoon op zichzelf — als zoete-aardappelfriet.

15. Avocado

De avocado is rijk aan onverzadigde vetzuren, die het cholesterolgehalte en het risico op een hartaanval verlagen. Je hoeft je nu geen zorgen te maken over het hoge vetgehalte (15 gram per 100 gram), want het is goed, plantaardig vet. Avocado’s bevatten ook vitamine E – een krachtige antioxidant die onder andere goed is voor je huid – en vitamine B6, wat bijdraagt aan een goed functionerend immuunsysteem.

Verder zouden avocado’s de vorming van serotonine, het gelukshormoon, ondersteunen. Avocado kan dus niet alleen gunstig zijn voor een goede gezondheid en stralende huid, maar ook voor een goed humeur. Een echte superfood.

16. Boerenkool

De groene, dikke bladeren van boerenkool bevatten meer antioxidanten dan de meeste groenten en fruit. Bovendien hoef je er slechts 100 gram van te eten om aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) aan vitamine C te komen. Ook bevat boerenkool evenveel calcium als 200 ml melk. Niet slecht voor een groentje.

17. Quinoa

Quinoa is een glutenvrij, zogenaamd pseudo-graan. Dit betekent dat quinoa overeenkomsten heeft met graangewassen, maar dat het wordt gezien als een plantensoort. Het was een van de belangrijkste voedingsmiddelen van de Inca’s en werd heilig en de ‘moeder van alle korrels’ genoemd.

Wat quinoa echt bijzonder maakt, zijn de grote hoeveelheden krachtige antioxidanten. Deze zouden kanker en depressie helpen voorkomen. Daarnaast zijn antioxidanten echte ontstekingsremmers en werken ze antiviraal. Quinoa is bijvoorbeeld lekker in een zomerse maaltijdsalade of voedzaam ontbijt.

18. Dadels

Dadels zijn op zich al geweldig, want ze zijn – als je wilt bakken – de perfecte boter- en eivervanger. Ze zijn rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en zouden goed voor het hart en onze spijsvertering zijn. Als je trek hebt in een zoet tussendoortje in de middag, kun je gewoon een handje dadels eten. Ze zijn ook zoet, maar evengoed gezond.

19. Pure chocolade

Chocolade gezond? Ja, als je van pure chocolade houdt, dan kan jouw dag niet meer stuk. Dit betekent niet dat je meteen hele repen naar binnen moet werken, maar een paar stukjes pure chocolade per dag (maximaal 20 g per persoon, volwassenen) is zeker aan te raden.

De cacao in chocolade is vooral heel gezond: deze bevat bestanddelen die je cholesterol verlagen en het gelukshormoon serotonine activeren (ja, daar is ‘ie weer). Ook zijn de bestanddelen goed voor je hart- en bloedvaten.

20. Honing

Honing is waarschijnlijk de gezondste zoetmaker die er bestaat. Het is sowieso veel gezonder dan (geraffineerde) suiker, doordat het een natuurlijk product is. Daarnaast zou honing een heel goed natuurlijk antibioticum zijn, waardoor virussen, bacteriën en schimmels kunnen worden tegengegaan.

Zo werd in de traditionele geneeskunde honing op wonden gesmeerd om infecties te voorkomen. Ook helpt het de bloedsuikerspiegel te controleren en zou het helpen tegen schorheid en keelontsteking.

Wist je al dat je ook via Thuisbezorgd.nl gezond eten kunt bestellen? Kijk snel voor een restaurant in jouw buurt en geniet vanavond nog van een heerlijke, gezonde maaltijd.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel