Plant fast food
February 3, 2022 (Bijgewerkt February 22, 2022)

Waarom vegan steeds meer op het menu staat in je favoriete restaurants

Waarom vegan steeds meer op het menu staat in je favoriete restaurants

Vergeet alles wat je denkt te weten over fastfood – de toekomst begint er steeds plantaardiger uit te zien.

Gezien de enorme groei in populariteit van vegan afhaalmaaltijden was het slechts een kwestie van tijd voordat de grootste namen in de gemaksvoedingsbranche ook mee gingen spelen. In het gemiddelde restaurant zijn vegan gerechten op het menu al geen nieuws meer, maar ook grote namen zoals McDonald’s en Burger King beginnen hun aanbod drastisch te veranderen om te voldoen aan de veranderende vraag van de markt.

Nu ook de grote spelers zich richten op écht goede plantaardige gerechten die niet onderdoen voor hun vleesequivalent, staat er het een en ander te veranderen. Wij zijn in deze veranderende wereld van fastfood gedoken en hebben beste plantaardige gerechten op de markt voor je op een rijtje gezet.

De verschuiving richting flexitarisme

Het veranderende dieet van consumenten, die niet volledig veganist maar flexitariër worden, is een van de voornaamste redenen dat grote ketens hun menu’s aan het vernieuwen zijn. Flexitarisme, een van dé eettrends van vorig jaar, is een bewuste poging om meer plantaardige producten in het dieet te verwerken in plaats van vlees compleet uit te bannen. Het is een halve, maar voor veel mensen een grote stap om hun vleesconsumptie te verminderen zonder vlees helemaal op te geven.

Het veranderende dieet van consumenten is een van de grootste redenen dat ketens hun menu’s omgooien.

Voorheen werd het aanbod van grote restaurants volledig gebaseerd op vlees, wat erop neerkwam dat niet-vleeseters vaak genoegen moesten nemen met een simpele salade of frietjes. Maar nu de eetgewoonten van de consument drastisch aan het veranderen zijn, blijken goede vegan opties dé onbenutte kans voor grote restaurantgroepen, die zich nu beginnen te realiseren hoe groot deze markt eigenlijk is.

Nog meer druk op duurzame ingrediënten

Dat steeds meer mensen kiezen voor minder vlees gaat gepaard met hogere verwachtingen over de duurzame productie en inkoop van ingrediënten. Fastfoodketens hebben niet altijd de beste reputatie als het gaat om de ingrediënten en het vlees dat ze in hun gerechten gebruiken. Voor veel klanten zijn het zulke problemen die de doorslag geven om vegan te gaan eten, vertelt Jasper Demollin van het televisieprogramma FOMO-show, gepassioneerd veganist die onlangs zijn eigen vegan pop-uprestaurant heeft geopend samen met collega-programmamakers Daan Boom en Tobias Camman.

“Voor mij gaat veganistisch eten over dierenwelzijn. Vlees eten is zoiets abstracts geworden. Je koopt een pakje kipfilet in de supermarkt, maar je staat er totaal niet bij stil hoeveel leed erachter schuilgaat. Toen ik me meer ging verdiepen in het misbruik dat in de bio-industrie plaatsvindt, besloot ik dat ik daar niet meer aan wilde bijdragen.”

Met meer plantaardig op het menu kunnen ketens consumentenpercepties over hun toevoerketens veranderen.

Voor grote restaurantgroepen is meer plantaardig op het menu een goede manier om consumentenpercepties over hun toevoerketens te veranderen. Verschillende wereldmerken beloven transparanter te zijn, zoals Chipotle, dat zichzelf duidelijke duurzaamheidsdoelen heeft gesteld zoals niet meer dan 53 ingrediënten te gebruiken, die allemaal herkenbaar zijn voor klanten.

Deze vegan fastfoodtoppers zijn een groot succes:

Uitzonderlijke plantaardige burgers

De grote groei van vleesvervangers betekent dat burgers niet alleen meer voor vleeseters, maar ook voor vegetariërs een populaire keuze zijn. Als je immers kunt genieten van diezelfde sensationele burger zonder dat er vlees aan te pas komt, is de overstap voor veel mensen makkelijker.

Grote namen zoals McDonald’s en Burger King zijn langzaam maar zeker begonnen met hun eigen plantaardige burgers op de markt brengen: de McPlant (nog niet in Nederland verkrijgbaar) en de Veggie Whopper. Je kunt ook terecht bij de Vegan Junk Food Bar voor een verrukkelijke burger met die hartige umamisensatie (maar dan zonder vlees). En de Notorious Sumo op het menu bewijst maar weer dat gemaksvoeding de verwachtingen van zowel fastfood als vegan gerechten volledig op z’n kop kan zetten.

Vegan sushi

Wat is vegan sushi eigenlijk? Goed nieuws voor vegetariërs: voor een van Japans grootste exportproducten wordt steeds meer buiten de zee gekeken. De vis wordt vervangen door een plantaardige vulling, en gelukkig is met groente gevulde maki net zo verrukkelijk. Denk aan stukjes avocado, reepjes komkommer en wasabimayonaise, stevig verpakt in een laag plakkerige sushirijst. En dan is er nóg een optie: visvrije zalm (ja, het bestaat echt). Deze visvervanger, vaak gemaakt van soja, wordt gebruikt om vegan sushi de smaak van echte vis te geven. Probeer de vele vegetarische en veganistische opties van Sushi Point en geniet samen met je vrienden van een avondje vega(n) sushi.

Denk aan stukjes avocado, reepjes komkommer en wasabi-mayonaise, stevig verpakt in een laag plakkerige sushirijst.

Kipvrije kip

De afgelopen jaren was Koreaanse kip dan misschien de grootste kiptrend, maar kipvrije kip gaat het stokje ongetwijfeld overnemen. Van gefrituurde kip tot kipfilets: met dit veelzijdige sojaproduct kun je werkelijk alle kanten op. KFC is een van de grotere namen die plantaardige ‘kip’ heeft omarmd met de toevoeging van vegan nuggets op het menu. De gebakken Caesar met ‘kip’ van Meatless District is een uitstekende optie als je op zoek bent naar die krokante je ne sais quoi van de originele gefrituurde kip – de perfecte keuze wanneer je behoefte hebt aan comfort food.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel