Vegan myths nl mr. salad 06
January 21, 2021

De 8 meest gehoorde vegan mythes van Nederland, ontrafeld

Ondanks dat vegan steeds gangbaarder wordt, blijft het af en toe lastig om feit en fictie te onderscheiden.

Soms zelfs zo lastig, dat je misschien wel gaat twijfelen aan je plantaardige dieet.

Krijgen vegans wel genoeg proteïne binnen? Is een plantaardig dieet niet duurder? We kunnen nog wel even doorgaan met dit lijstje en dus hebben we de 8 meest gehoorde vegan mythes van Nederland voor je ontrafeld. Zo krijg je eindelijk een duidelijk antwoord op al je brandende vragen over de overstap naar een plantaardige levensstijl.

Mythe #1: Vegan eten is duur

Het aannemen van een vegan levensstijl betekent niet automatisch dat je diep in de buidel moet tasten. Hoewel de reputatie van een plantaardig dieet niet al te best is, wanneer het aankomt op de prijs, zijn de meeste kerningrediënten zoals peulvruchten en groenten helemaal niet zo duur. Onze tip? Je bespaart makkelijk als je gaat voor onbewerkte producten in plaats van voorverpakt vegan eten.

Als je wilt bestellen dan zijn er talloze wereldkeukens die van oudsher vegan-vriendelijk zijn en ook nog eens fijn voor de portemonnee. Wat dacht je bijvoorbeeld van een Masala Dosa van Krishna Vilas in Eindhoven?

Mythe #2: Vegan eten = jezelf beperken

Het overkoepelende doel van veganisme is niet om jou je lievelingsmaaltijden te onthouden, maar juist om je dieet te verrijken met meer plantaardige opties tijdens etenstijd. Hoewel vegan eten op het eerste gezicht misschien beperkend lijkt, kun je het ook zien als een kans om nieuwe smaken en eten te ontdekken dat je nog niet eerder geprobeerd hebt.

Veganisme is een kans om nieuwe smaken en eten te ontdekken

Van de perfecte vegan vervanging voor je favoriete maaltijd, tot het ontdekken van nieuwe plantaardige restaurants, veganisme is zo creatief en flexibel als het maar zijn kan. En mocht je toch ineens heel veel zin in vlees hebben, dan kun je altijd nog een McCruelty Free bij Vegan Junk Food Bar in Rotterdam bestellen. Net zo lekker als een echte burger.

Vegan Junk food bar

Mythe #3: Een plantaardig dieet is saai

De tijd waarin een vegan dieet betekende dat je het moest doen met salades en bijgerechten is allang voorbij. Vegans hebben nu een scala aan verleidelijke opties die plantaardig koken makkelijk en — nog veel belangrijkerleuk maken.

Til je maaltijd naar een nieuw niveau met bijvoorbeeld verschillende zaden, citrusvruchten of aromatische kruiden. En heb je geen zin om te koken? Bestel dan eens een keertje iets nieuws voor een extra dosis inspiratie. De Farinata avocado van The Meets Eatery in Amsterdam is meer dan de moeite waard. Geloof ons maar.

Mythe #4: Veganisme gaat alleen over eten

Van kleding tot huishoudproducten en de shampoo die je gebruikt, veganisme gaat veel verder dan alleen eten.

Zie het als een levensstijl die een bewuste manier van leven stimuleert, zonder producten van leer of verzorgingsproducten die op dieren zijn getest. Veganisme is niet alleen een dieet, maar ook een stap in de richting van meer doordachte, bewuste keuzes, wat dat ook voor jou als individu betekent. En geen zorgen: je hoeft niet in een keer af te kicken van vlees. Doe het lekker rustig aan en ontdek veganisme beetje bij beetje. Al vervang je maar eens in de zoveel tijd je maaltijd met vlees voor een vegan variant, elke keer dat je dat doet, telt mee.

Veganisme is niet alleen een dieet, maar ook een stap in de richting van meer doordachte keuzes

Mythe #5: Veganisme en vegetarisme zijn hetzelfde

Heb je je ooit afgevraagd wat het verschil is tussen veganisme en vegetarisme? Dit is het antwoord: waar vegetariërs simpelweg geen vlees eten, doen veganisten daar nog een schepje bovenop. Zij eten helemaal geen dierlijke producten, dus bijvoorbeeld ook geen zuivel en eieren.

Het spreekt voor zich dat het een tijdje duurt om te wennen aan een vegan dieet, dus waarom probeer je in de tussentijd niet je favoriete gerechten te vervangen met een vegan variant? De vegan kapsalon van Beter & Leuk in Amsterdam is namelijk net zo lekker als die met vlees.

vegan junk food bar

Mythe #6: Vegans krijgen niet genoeg proteïne binnen

Als je een van je vegan vrienden vraagt of ze wel genoeg eiwitten binnen krijgen, dan ben je waarschijnlijk niet de eerste.

Ondanks dat deze hardnekkige mythe anders beweert, zit een gevarieerd plantaardig dieet boordevol met voedzame eiwitbronnen zoals bonen, quinoa en tempeh.

De Mexican Bowl bij Foam in Den Haag is helemaal vegan en zit tegelijkertijd vol met proteïnen.

Denk eraan om altijd een gediplomeerd arts te raadplegen voordat je je dieet drastisch verandert, maar wees niet bang om een keer iets nieuws te proberen. De Mexican Bowl bij Foam in Den Haag is helemaal vegan en zit tegelijkertijd vol met proteïnen.

Mythe #7: Met een vegan dieet voel je je zwak en heb je vaak trek

Geen zorgen. Zolang je maar genoeg eet, zul je ook met een vegan dieet geen trek krijgen. Van sappige, plantaardige burgers tot romige soepjes en verrukkelijke pasta, er is genoeg lekkers om zelfs de grootste trek mee te stillen. Heb je tussendoor toch nog trek in een lekker hapje? Probeer dan de gefrituurde banaan met satésaus bij Kam Yin in Amsterdam.

Mythe #8: Veganisme maakt je minder sociaal

Geen dierlijke producten consumeren, betekent niet dat je nooit meer uit eten kunt gaan met je vrienden of dat je de sfeer verpest tijdens pizza-avond. Tegenwoordig vind je in Nederland talloze restaurants die geschikt zijn voor de carnivoor én de herbivoor. Habibi in Rotterdam is daar een goed voorbeeld van. Ze serveren meer dan genoeg vegan gerechten, maar we raden vooral de moussaka aan. Die is namelijk ook onweerstaanbaar voor je vrienden die niet vegan zijn.

 Scroll naar beneden voor een nieuw artikel