Algemeen

Restaurant- en winkellijst

Hoe worden de zoekresultaten gerangschikt?

De volgorde van bedrijven op ons platform is dynamisch en afhankelijk van een groot aantal factoren. Ons doel is om onze klanten restaurants en winkels te tonen waar ze waarschijnlijk zullen bestellen, op een manier die eerlijk is voor onze partners, terwijl we de bestelervaring optimaliseren.

De standaardvolgorde waarin we onze restaurants en winkels vermelden, noemen we de ‘Beste match’, deze gebruikt een puntensysteem. De parameters zoals hieronder beschreven leveren allemaal een bepaald aantal punten op voor de totale puntenscore van elk bedrijf.

De zoekresultaten worden dan in aflopende volgorde getoond, waarbij het bedrijf met de meeste punten als eerste wordt getoond. Omdat de parameters dynamisch op elkaar inwerken, kunnen buren verschillende resultaten zien en kunnen er ook verschillen zijn in de zoekresultaten op verschillende tijdstippen van de dag.

Daarnaast kunnen onze klanten filters gebruiken om hun selectie specifieker te maken, bijvoorbeeld door alleen bepaalde keukensoorten weer te geven. Klanten kunnen ook de beschikbare sorteeropties gebruiken, waarmee klanten hun resultaten kunnen sorteren op geselecteerde criteria, zoals bezorgkosten. Filters en sorteeropties beïnvloeden de volgorde en de soorten bedrijven die aan een specifieke klant worden getoond op basis van hoe goed die bedrijven voldoen aan de toepasselijke filter-, sorteer- of zoekcriteria van die klant. We streven ernaar om altijd de meest relevante bedrijven voor onze klanten weer te geven, want smaken verschillen nu eenmaal!

De volgende parameters hebben invloed op hoe de Beste Match sortering werkt:

Organic

Afstand: De belangrijkste parameter is afstand, die is gebaseerd op het opgegeven afleveradres en de locatie van het bedrijf. Wij geven voorrang aan locaties die zich het dichtst bij het bezorgadres van de klant bevinden om ervoor te zorgen dat de wachttijden kort zijn en bezorgers slechts een paar kilometer hoeven af te leggen om te leveren. Tegelijkertijd, als er meerdere bedrijven in hetzelfde gebied actief zijn, wordt de afstand minder belangrijk bij het bepalen van de volgorde van de getoonde zoekresultaten. In deze situatie zullen al deze bedrijven waarschijnlijk hetzelfde of een vergelijkbaar aantal punten hebben op basis van de parameter Afstand, zodat de andere parameters het onderscheid maken. Als je 'Afhalen' selecteert in plaats van 'Bezorgen', sorteren we alle bedrijven op basis van afstand.

Logistieke Efficiëntie: Wij kunnen restaurants of winkels tijdelijk lager op de lijst plaatsen als wij weten dat het onwaarschijnlijk is dat hun bestellingen binnen een redelijk tijdsbestek bij de klant geleverd kunnen worden. Dit kan komen door capaciteitsproblemen bij het bedrijf of onze bezorgdienst, of tijdens zware weersomstandigheden. Bovendien kunnen zowel wij als het betreffende bedrijf besluiten om een bedrijf op het platform te ‘sluiten’ als het te druk is. Dit betekent dat het bedrijf tijdelijk uit de zoekresultaten verdwijnt. Voor ketens met meerdere vestigingen die leveren op de locatie van een klant, laten wij eerst de dichtstbijzijnde open vestiging zien en komen verder liggende vestigingen lager op de lijst. Dit doen we om ervoor te zorgen dat we klanten een breed scala aan opties kunnen bieden om uit te kiezen.

Nieuwe Bedrijven: Nieuwe bedrijven krijgen tijdelijk een betere positie in de zoekresultaten. Om deze bedrijven op weg te helpen, krijgen ze voor een korte periode een hogere positie omdat zij minder beoordelingen hebben. Nieuwe bedrijven worden aangegeven met het "Nieuw" label.

Beoordelingen:

De beoordeling van een bedrijf beïnvloedt de positie in de zoekresultaten. De beoordeling wordt aangegeven naast het profiel van een bedrijf op ons platform en wordt gemeten op basis van 5 sterren, waarbij 5 sterren de hoogste beoordeling is. De beoordeling is een meting van de gemiddelde beoordelingen van onze klanten over hun bestellingen en leveringen. De inhoud of kenmerken van het assortiment van een bedrijf hebben op zichzelf geen effect op de positie van het bedrijf op het platform, maar kunnen wel van invloed zijn op de kwaliteitsscore door betere beoordelingen. 

Populariteit: We bepalen de populariteit aan de hand van het aantal recente bestellingen dat door een bedrijf is verwerkt in vergelijking met andere bedrijven in dat gebied. \ ‘Populaire locaties’ hebben doorgaans meer bezorgpersoneel in dienst en kunnen daarom vaak een groter bezorggebied bedienen en meer bestellingen verwerken. Op basis van hun populariteit krijgen deze bedrijven emer punten dan bedrijven die deze capaciteit niet hebben.

Overig:

Naast de belangrijkste rangordeparameters zoals hierboven uitgelegd, zijn er nog andere parameters of omstandigheden die de sortering beïnvloeden. Klanten hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om bedrijven als 'Favoriet' op te slaan, waardoor deze bedrijven hoger in de zoeklijst voor die specifieke klant verschijnen. Daarnaast kunnen we van tijd tot tijd tests of experimenten uitvoeren om onze service te controleren en te verbeteren, en deze kunnen van invloed zijn op de zoekresultaten.

Sponsoring:

Gesponsorde Resultaten: 

Naast de punten die worden toegekend aan bedrijven op basis van de organische rankingparameters, bieden we sponsordiensten aan onze bedrijven in ruil voor betaling of andere commerciële voordelen. Waar mogelijk worden met deze sponsoringdienst extra punten toegekend om de positie van een bedrijf in de zoekresultaten te verbeteren. . Het effect van deze sponsordiensten hangt sterk af van hoe elk bedrijf de dienst gebruikt. Als er bijvoorbeeld veel restaurants in hetzelfde gebied zijn, kunnen restaurants de service gebruiken om hun positie te verbeteren en zo op te vallen. Bedrijven zijn echter beperkt in de mate waarin ze hun positie in de zoekresultaten kunnen verbeteren, omdat het aantal extra punten dat kan worden toegepast beperkt is. We willen ervoor zorgen dat zelfs wanneer bedrijven onze gesponsorde diensten gebruiken, de andere rankingparameters hun invloed op de positie van een bedrijf in de zoekresultaten behouden. Partners die gebruik maken van de sponsordienst kunnen worden herkend via het label "gesponsord" dat op hun vermelding wordt weergegeven.

Was dit artikel behulpzaam?

Relevante artikelen

Wat is de status van restaurants en winkels die staan op Thuisbezorgd.nl?
Thuisbezorgd.nl biedt een online bestel- en bezorgplatform met meer dan 15.000 professionele restaurants en winkels van derden in Nederland, waar klanten hun bestellingen kunnen pl...
Waarom hebben sommige locaties ‘Gesponsord’ onder hun naam staan?
Meestal bepalen we de positie van een restaurant of winkel op basis van de afstand tot de klant, de kwaliteit van de beoordelingen en de populariteit. Hoe hoger het restaurant of d...
Niet kunnen vinden wat je zocht?